5 kérdés, amit egy marketing kivitelezőnek fel kell tennie

5 kérdés, amit egy marketing kivitelezőnek fel kell tennie

Ha az online marketing folyamatokat ki szeretnéd szervezni, vagy most vágnál bele és kell egy szakértő, aki a megfelelő online marketing eszközöket integrálni tudja Neked, akkor egy marketing kivitelezőre van szükséged.

Azért érheti meg akár Neked is megbíznod egy kivitelezőt, mert mondjuk nincs időd hirdetéseket létrehozni, tesztelni, vagy folyamatosan vannak fejleszteni valók, például a keresőoptimalizálás.

Esetleg céges blogod van vagy szeretnél létrehozni egyet, és ehhez kellenek folyamatosan tartalmak.

Ha egy jó online marketing kivitelezőt választasz, akkor a következő 5 kérdésre számítanod kell.

1. Ki a célközönséged, a potenciális vásárlóid?

Mielőtt bármilyen online marketing kivitelezést elkezdenénk, meg kell határozni a célközönséget.

Ki az elsődleges közönség, akinek hirdeted a termékedet, szolgáltatásodat vagy üzenetedet?

Személyes tapasztalatom, hogy két válasz szokott érkezni a megbízók felől.

Van, aki tudja, lekutatta, tapasztalatból, eddigi hirdetési eredményekből lekövette a célközönségét, és van, aki csak sejti azt.

Az utóbbinál az a veszély áll fent, hogy lehet olyan célközönség, amelyet még nem értek el, miközben az potenciális vásárlókból állhat.

A későbbi online marketing stratégia létrehozásának alapja a jól meghatározott célközönség.

2. Mi a konverzió?

A konverziók behatárolása is kihagyhatatlan a kivitelezéshez.

Konverziónak hívjuk azt, amikor egy látogató valamilyen célt teljesít. Ez lehet egy kapcsolati űrlap kitöltése, telefonos megkeresés, vagy termék vásárlása, szolgáltatás megrendelése, stb…

Ami még fontosabb, hogy ezt pontosan le is kövessük. Az online marketing nagyon nagy előnye az offline marketinggel szemben, hogy minden egyes konverzió lekövethető.

Honnan érkezett, milyen utat járt be előtte, és a legfontosabb, hogy mennyibe is került Neked az a konverzió.

Sajnos még mindig megdöbbenve tapasztalom, hogy Adwords vagy Facebook hirdetéseknél a konverziók nincsenek beállítva.

Nem lehet lekövetni, hogy mi mennyibe került, csak a költést látjuk. Olyan Facebook hirdetéskezelő ügynökséget is láttam, akik az ügyfelüknek minden hónapban küldték a szép, színes grafikonokat tartalmazó riportot arról, hogy a Facebook hirdetései mennyi embert értek el, és mennyien kattintottak rájuk.

Egy dolgot nem írtak, ami az ügyfélnek a legfontosabb lenne… A konverziók számát és költségét.

3. Milyen online marketing eszközöket használtál eddig a vevőszerzéshez?

Ha eddig még semmilyen online marketing eszközt nem használtál, akkor sok értékelni valója nincs a kivitelezőnek.

Viszont, ha már hirdettél különböző csatornákon, akár keresőoptimalizálást is végeztél, akkor ezeket gyűjtsd össze egy listára az eredményekkel együtt. Én általában hozzáférést szoktam kérni a hirdetési eszközökhöz (Adwords, Facebook), így hatékonyabban fel tudom mérni az eddigi kampányokat.

Ezenkívül tudnia kell a kivitelezőnek, hogy az ügyfeleid honnan találnak rád. Organikusan érkeznek, vagy eddig csak ajánlások útján?

4. Mekkora költségvetésed van az online marketingre?

Itt külön kell venni a marketing kivitelező díját és a hirdetésre fordított költséget. Tehát, ha a Facebookon szeretnél hirdetni, akkor ehhez a kampányokat, kreatívokat össze kell állítania a kivitelezőnek, majd napi vagy meghatározott időszakra szóló költési keretet is meg kell határoznia.

A hirdetéseknél mindig van egy tesztidőszak, ha még eddig nem hirdettél eredményesen. Ez azt jelenti, hogy a Facebookon vagy Adwordson nem valószínű, hogy rögtön eredményeket, konverziókat fog hozni egy kampány. Az Adwordsnél a kulcsszavakat kell tesztelni, a nem relevánsakat kizárni, a landoló oldalt kell figyelni (pl.: hőtérkép, recorder progival).

A Facebookon meg kell találni a megfelelő célközönséget, és utána 3-4 vagy akár több hirdetési variánssal tesztelni, hogy melyik relevánsabb a célközönség számára, honnan jönnek konverziók, és persze itt is figyelni kell a landoló oldalt.

Ezeknek van egy kisebb hirdetési tesztköltsége, de befektetés nélkül, ha ez kockázatos is, nem lehet elindulni, nem lehet tapasztalatot szerezni.

Persze nem százezrekről beszélek most, egy Adwords vagy Facebook hirdetés 20 ezer forintnyi hirdetési költséggel általában letesztelhető, de ez a piactól és versenytársak hirdetési aktivitásától is függ.

5. Kik a versenytársaid?

A piacod felméréshez fontos a marketing kivitelezőnek a versenytársaid listája. Valószínű, hogy egy részét a szakember is le tudja kutatni, de lehetnek olyanok, akik máshol vannak jelen, nehezebben megtalálhatóak stb…

Keresőoptimalizálásnál is nagyon fontos például a versenytársaid weboldalainak felmérése, főleg ha számodra fontos kulcsszavakra a versenytárs weboldala előtted jelenik meg a Google találati listáján.

Gyors összegzés

Amire mindenképp számítanod kell, hogy egy jó marketing kivitelezőnek kérdeznie kell a cégedről: meg kell ismernie a célközönségedet, a termékedet, a szolgáltatásodat, hogy meddig jutottál el, és mik a terveid a jövőre nézve. Csak ezek után tud megfelelő online marketing stratégiát kidolgozni, vagy a meglévőn javítani.

Korábban a Facebook oldalamon posztoltam is egy videót, ami a jó SEO szakemberről szólt.

Ez nem a saját véleményem volt, hanem a Google egyik hivatalos videója, amelyben több pontot is felsorolt, az egyik ez volt: ‘Egy SEO-s nem csak a keresés rangsorolásra fókuszál, hanem arra is, hogyan tudja segíteni a cégedet. Így ezzel kapcsolatos kérdéseket is feltesz, mint mi teszi a cégedet, szolgáltatásodat egyedivé, milyen értéket ad a vásárlóidnak? Miben hasonlítanak a vásárlóid? Jelenleg hogyan találnak rá a weboldaladra? Hogyan termel profitot a céged? Hogyan tud az internetes keresés ebben segíteni? Kik a versenytársaid? stb…’

Ez az attitűd nem csak kifejezetten egy SEO specialistára kell, hogy igaz legyen, hanem más online marketing tanácsadókra, kivitelezőkre is.

Lájkold vagy oszd meg Facebookon ezt a bejegyzést! Csak egy gombnyomás, de így minél többen tanulhatnak, tájékozódhatnak ebből a bejegyzésemből. 🙂

Ügyfeleim véleményei:
.
Legújabb cikkek: