Tartalom:
ToggleEbben a cikkben bemutatom egy csali anyag összeállításához és a feliratkozók szerzéséhez kapcsolódó folyamatokat. Többször láttam ezt Facebook csoportokban kérdésként, nekem is írtak többször ezzel kapcsolatban, így leírom a saját tapasztalatomat, elmondom, én hogyan raktam össze az ingyenes anyagomat, és hogyan hirdettem a Facebookon.
Iránymutatást adok, egyfajta checklistet arról, hogy miket is kell elvégezned ahhoz, hogy egy ingyenesen letölthető/megnézhető/hozzáférhető anyagot el tudj juttatni a megfelelő célközönségnek, akik utána automatizálva feliratkozhatnak, és megkapják az anyagot.
A ‘csali’ termék (lead magnet) kitalálása
Ahhoz, hogy feliratkozókat gyűjtsünk, ki kell találnunk valami csali terméket, egy ingyenes ajánlatot.
Fontos, hogy a potenciális célközönségednek releváns legyen az ajánlat. Szóval, én például nem fogok egy okostelefont kisorsolni a feliratkozóim között, vagy nem fogok egy ingyenes diétás receptgyűjteményt megosztani, stb.
Pár ilyen csali ajánlat:
Egy feliratkozó box megjelenítése a weboldalon:
Ez talán a legegyszerűbb megoldás, itt általában semmi sincs felajánlva. A “Kövess, és kapd meg e-mailben a legújabb akciókat és ajánlatokat!” felirattal megjelenő űrlap nem a legjobb választás manapság. Ma már ez nem elég ahhoz, hogy valaki akár csak az e-mail címét is megadja. A főoldal alján ott lehet, de talán érdemes minimum egy 500 Ft-os kupont felajánlani a webshopon.
Emellett én például a blogcikkeim között szoktam felugró pop-up ablakban és a cikk végén felajánlani, hogy ha tetszett a cikk, akkor iratkozz fel, 1-2 hetente kapsz e-mailt újabb hasznos tartalmakról. Nem a legerősebb konverzió van ezen, de aki erre feliratkozik, az eléggé releváns célközönségem.
X Ft vagy % kedvezmény kupon:
Webshopoknál szokták ezt alkalmazni, például felugró pop-up formájában, mielőtt elhagynád az oldalt.
Előnye, hogy egyszerű és gyors ajánlat, valamint olyan iratkozik fel, aki a webshopodon járt.
Viszont nem biztos, hogy a legjobb célközönség, feliratkozó lesz belőle. Főleg, ha hirdetésből is jönnek az oldalra, akik ráadásul hideg célközönség, először járnak a webshopban, hiszen sokan megadják csak úgy az e-mail címüket, ha ajánlasz egy 1000 Ft-os kupont, jó lesz az valamikor gondolattal.
Elég valószínű azonban, hogy az e-mailt már nem fogják megnyitni. Ennél a csali típusnál ajánlott rögtön megmutatni a kuponkódot, mert így talán még az oldalon marad a látogató, és mégis fog vásárolni valamit, így viszont még nagyobb az esélye, hogy az automatikusan beérkezett e-mailt nem fogja megnyitni.
Ingyenes e-book, checklist, tudásanyag, korábban megtartott webinar videó felvétele
Ez talán az egyik legjobb, amivel erős célközönséget, feliratkozóbázist tudsz építeni.
Szinte minden üzletre kitalálható egy ilyen, akár szolgáltatásokról van szó, akár egy webshopról…
Rakj össze egy igazán hasznos, a potenciális vásárlóidnak információt adó anyagot, és csak egy e-mail címet, esetleg nevet kérj a letöltésért cserébe.
Én is ilyeneket hoztam létre eddig.
És igen, ez a legidőigényesebb.
De például, ha már írtál blogcikkeket vagy vannak videóid, akkor azokból is össze tudsz állítani egy anyagot. Ha ezt hirdetni fogod hideg célközönségnek is, akik még nem látták a blogcikkeidet/videóidat, nekik újdonság lesz ez is.
De persze létrehozhatsz egy teljesen új anyagot is. A lényeg, hogy tényleg hasznos legyen a célközönségednek!
Én eddig 3 ilyen anyagot hoztam létre, jelenleg kettő elérhető: az egyik a több mint 1500-szor letöltött Local SEO e-bookom és videóm, a másik a legújabb SEO videós anyagom, ami 4 videót tartalmaz, ezeket az átfogó online SEO tanfolyamom videóiból választottam ki és tettem ingyenesen elérhetővé.
Az ingyenes anyag landoló oldalának létrehozása és felépítése
Valahol el kell helyezni a feliratkozó formot, és igen, hiába ingyenes, akkor is “el kell adni” a csali terméket is!
Ehhez egy landoló oldalt érdemes létrehozni.
Ha van weboldalad, akkor egy aloldalt hozz létre. Ha nincs weboldalad, akkor is felépíthető nagyon gyorsan egy landoló oldal (de akár egy weboldal is menüpontokkal, stb…).
Ehhez például a MailerLite hírlevélküldő rendszere segít, erről lesz még később szó. Egy videómban ezt a landoló oldal készítő funkcióját be is mutattam. Ha ide kattintasz, akkor a YouTube csatornámra feltöltött videómban rögtön ehhez a részhez ugrasz.
Valamint tekintsd a MailerLite teljes útmutató cikkemet is.
Ami szuper még, hogy ide ugyanúgy be tudsz állítani Google Analytics vagy Facebook pixel kódot, és bármilyen más követő kódot, meta címet és leírást, valamint a Facebookon a hivatkozás megjelenítési adatokat (open graph adatok) is meg tudod adni! Saját domain címet tudsz beállítani, de ha nincs, akkor a rendszer ad egy URL címet a landoló oldalhoz.
Szóval egy landoló oldalon két dolog történhet a látogatóval:
- Bezárja az oldalt
- Elvégzi a konverziót, jelen esetben ez a feliratkozást jelenti!
Más nem történhet! Itt ne legyenek menüpontok, ne legyenek kifelé mutató linkek.
Rengeteg felmérés, esettanulmány, sok százezer szakmai cikk és szakértő arra jutott, hogy egy landoló oldalnak ezt kell tudnia!
Egy ingyenes csali anyag letöltéshez legtöbb esetben nem kell sok ezer karakteres szöveget megírni.
Fontos arra figyelned, hogy ne kelljen görgetni egy desktop képernyőn ahhoz, hogy fel tudjon iratkozni, és lássa a csali ajánlatot a látogató (mobilon ezt úgysem tudod elkerülni, de ez nem baj).
Köszönőoldal (thank you page)
Na de, mi fog történni azután, ha valaki megadta az adatait, és rányom a letöltés/kérem vagy bármilyen feliratú gombra?
Feljön egy értesítés, hogy sikeresen elküldve?
Nem, ennél sokkal jobb megoldás egy külön köszönőoldal (thank you page) létrehozása és az ide történő átirányítás.
Egy esetben nem olyan jó megoldás ez, ha valaki például egy blogcikk közben felugró pop-upban adja meg az adatokat az ingyenes csali anyaghoz, mert lehet, hogy folytatná a cikket, emiatt nem jó átvinni másik oldalra…
Szóval, a köszönőoldal azért kell, mert:
- Ezen az oldalon vissza lehet igazolni a feliratkozást, plusz gyors infókat lehet adni (pl.: nézze meg a spam mappát is, stb…), sőt akár lehet már valamit értékesíteni is.
- A köszönőoldal URL címét kell beállítani céloldalként a Google Analyticsben (lejjebb írok erről).
- Facebook hirdetési fiókban konverzióként ezt az oldalt lehet beállítani (erről is fogok írni).
- Facebook hirdetésnél a konverzió célú kampányoknál fontos, hasonmás célközönségnél is!
Saját domaines e-mail cím létrehozása
Ezt a feladatot most írom meg, de később is el lehet végezni. Szóval, majd a hírlevélküldő rendszerből automata e-mailben fog kimenni a csali termék, vagy később bármilyen hírlevél.
A küldő e-mail címe ne gmail, freemail, vagy a legrosszabb esetben citromail legyen!
Mindenképp domaines e-mail címet használj!
Én a hello@martincsekzsolt.hu e-mail címet használom. A szakik azt mondják, hogy ennél jobb lenne valami névvel ellátott e-mail cím a hello vagy info helyett, mert így még jobban csökkenteni lehet a spambe kerülés esélyét, még tisztábbnak láthatják a küldő e-mail címet az e-mail kezelő szoftverek.
De ezenkívül is, 2021-ben már egy saját domaines e-mail címnek kellene lennie a weboldalon… Ugye ezt össze lehet kötni gmail fiókkal is, oda is beérkezhetnek az emailek, és onnan is lehet úgy válaszolni, hogy a küldő e-mail cím a domaines cím legyen…
Google Analytics beállítása, céloldal beállítása
Szóval, visszatérve a konverzió rögzítéséhez, az első a Google Analytics beállítása.
Ha nincs Google Analytics beállítva a weboldaladhoz, akkor number one feladat legyen, nem holnap, hanem most, a cikket se folytasd, de tényleg!
Szóval, a Google Analytics-ben látod azt, hogy milyen forrásokból érkeznek a weboldaladra a látogatók, hogyan viselkednek, és még rengeteg dolgot.
Céloldalakat is be lehet állítani, így láthatóvá válik, hogy például egy webshop esetén mely forrásokból érkeznek a vásárlók, honnan érkezve kérnek be árajánlatot, vagy a csali anyagot letöltők honnan érkeznek.
Ha megvan a köszönőoldal URL címe, akkor lépj be az Analytics fiókodba. A bal oldali menüoszlopban kattints az ‘Adminisztrálás’ pontra, majd kattints a harmadik, ‘Nézet’ oszlopban a ‘Célok’ pontra:
Itt kattints a ‘+ új cél” feliratú gombra.
Itt maradhat a ‘’Sablon’ kiválasztva, majd a ‘Folytatás’ gombra kattints.
A következő ablakban adj egy nevet a célnak (pl.: SEO videók feliratkozók), a típus résznél pedig a Cél elé kattintsd be a pontot, és folyatás:
Elérkeztél az utolsó részhez. Itt a cél alatt dobd be a köszönő oldal URL címét. Ha a feliratkozás után mindig ez az URL cím tölt be, akkor az ‘Egyenlő’ maradhat:
De például webshopoknál, más egyedi rendszereknél a vásárlás végeztével a ‘rendelés elvégezve’ aloldal URL címének az eleje mindig ugyanaz, de utána a rendszer be szokott tenni valami egyedi azonosítót. Ebben az esetben az URL címe a céloldalnak (köszönőoldal) nem mindig ugyanaz, ezért ilyenkor nem jó az ‘Egyenlő” opció, hanem a lenyíló ablakból a ‘Kezdete” opciót kell beállítani, és az URL címnek csak azt a részét, a kezdetét kell megadni, ami mindig ugyanaz (ugye az utána következő azonosító lesz a változó):
Ezután kattints a ‘Mentés’ gombra.
Ha ezután a bal oldali menüoszlopban az ‘Ügyfélszerzés’ >> ‘Minden forgalom’ >> ‘Forrás/médium’ pontra kattintasz, meg fognak jelenni a források, de lesz egy új oszlop/rész is, ami a konverziókat mutatja:
Több céloldal is beállítható. Nálam is van két csali termék, kapcsolatfelvétel, SEO képzés vásárlás, így van jó pár választható konverzió.
Ezután már lehet követni azt, hogy pontosan honnan is érkeztek a konverziók! Ez a legjobb az online marketingben, hogy pontosan lekövethető. Az offline marketing eszközöknél ez nagyon nehezen vagy sehogy sem követhető…
Facebook pixel kód beállítása
Ezt már akkor el kellene végezni, ahogy egy weboldal elkészül!
Ehhez ugye szükséged van egy Facebook oldalra és egy Facebook vállalkozáskezelőre.
Azért kell ezt a Facebook követőkódot (pixel kódot) beállítani a weboldalra, mert ekkortól fogja elkezdeni a Facebook a weboldal látogatóidat összegyűjteni és vizsgálni.
Ha ez nincs beállítva, akkor logikusan korábbról nem lesznek adatok.
A Facebook pixel kódot a hirdetési fiókban, az Eseménykezelő menüpontban találod meg.
Itt van egy magyar nyelvű leírás, hogyan hozd létre és állítsd be a Facebook pixel kódot a weboldaladra.
Érdemes a böngészőbe ezt a bővítményt feltelepíteni: Facebook Pixel Helper
Ha egy weboldalon be van állítva a Facebook pixel kód, akkor ez a plugin rögtön kijelzi.
Rendszer automata e-mail kiküldéshez
Ehhez a legegyszerűbb módszer egy hírlevélküldő rendszer használata.
Ezekben az online eszközökben tudod gyűjteni a kontaktokat, hírleveleket tudsz létrehozni, és akár automatizáltan ki is tudod küldeni a csalit a feliratkozóknak.
Több ilyen online szoftver is megtalálható a piacon. Persze ingyen itt sem fogsz korlátlanul kihasználni egy ilyen eszközt, de ha jól fel vannak építve a folyamatok, akkor simán ki kell termelniük egy hírlevélküldő havi díját.
Népszerű a Mailchimp, mivel ezt 2000 feliratkozóig ingyenesen lehet használni.
De ennél sokan lemaradtak a változásokról, eléggé átszabták az ingyenes és a fizetős csomagokat.
Fontos változás a Mailchimpnél, hogy a 2000 feliratkozós listát figyelni kell, mert a leiratkozók is beleszámítanak (őket archiválni kell), valamint csak egy e-mail lista hozható létre, így tageket (címkéket) kell használni, ha mondjuk van 2-3 különböző csali anyagod vagy feliratkozó célközönséged… A tageket például nem minden WordPress feliratkozó form plugin képes jól kezelni… Ráadásul az ingyenes csomagban csak egyetlen automatikus e-mail küldhető ki, tehát egy automatikus hírlevélsorozat nem hozható létre!
Megjelentek nagyon jó alternatívák is, amelyeknél ugyan nem 2000, hanem 1000 feliratkozóig ingyenes a kiküldés, de utána is bőven jó ár-érték arányú havi díj van.
Ilyen a MailerLite, amit már közel 2 éve használok. Az ingyenes részében minden funkció elérhető, sőt, még annál is több… Én igazából ebben az egy eszközben készítem el a feliratkozó formot és a pop-upokat is, persze a hírlevélküldés az alap funkció, de az első kettő funkció a legtöbb hírlevélküldőből hiányzik…
Így nem kell a WordPress oldalamra külön egy pop-up plugint meg form plugint használom, egy eszközben minden megoldható, és még ingyenes is egy darabig.
A MailerLite-ról már két videót is készítettem a YouTube csatornámra, az első egy bemutató videó, amelyben végigmegyek a funkciókon, hogy mit is tud az eszköz:
Érdekesebb viszont az automatikus hírlevélsorozat létrehozása, erről is készítettem egy videót, amelyben igazából végigmegyek ugyanígy egy csali termék felépítésének folyamatán, csak a Facebookos részről nem beszélek.
Szerintem ebben a videóban nagyon sok hasznos infót fogsz találni, valamint végigmutatom a beállításokat is. A lejátszó csíkon mindkét videónál beállítottam a videó fejezeteket, így tudod követni a tartalmat, és ahhoz a részhez tudsz ugrani, ami érdekel:
Facebook hirdetés használata
Én itt csak részben mutatom be az egyszerűbb lehetőségeket egy Facebook hirdetéshez, ez egyfajta informálás erről a lehetőségről, ha még nem hirdettél volna.
A teljes beállításhoz megbízhatsz egy szakembert, de saját magad is elvégezheted, viszont ebben az esetben mindenképp ajánlott egy útmutatón végigmenni, vagy még gyorsabb és fókuszáltabb egy online képzést elvégezned, amelyben lépésről lépésre megmutatja egy gyakorlott szakember a Facebook beállításait.
Én ezt a videós Facebook tanfolyamot ajánlom, ami a MinnerAkadémia oldalán található meg (amely folyamatosan bővül új anyagokkal, én is megvettem ezt a képzést még régebben).
Elsőnek egy olyan kampányt hoztam létre, amelynek a hirdetését azok látták, akik már korábban jártak a honlapomon. Ezt hívjuk remarketingnek, ennek beállításáról és sok más hasznos infóról ebben a cikkben olvashatsz.
Majd ezután egy másik kampányt (forgalom típusú) hoztam létre, amely elsőnek hideg célközönségre lőtt, tehát a hirdetéssorozaton belül érdeklődési köröket állítottam be, és az életkoron állítottam kicsit. A hirdetést így indítottam el végül.
Amikor összejött több mint 200 feliratkozó/e-book letöltő, akkor létrehoztam egy célközönséget belőlük, majd a 200+ feliratkozóra egy hasonmás célközönséget hoztam létre. Ebből létrejött egy még relevánsabb célközönség, akiknek ismét elindítottam a hirdetést.
Ez hozott egy elég magas konverziós arányt, és egyre kevesebbe is került egy feliratkozó megszerzése.
Persze a konverziók ára változott, és biztosan változni is fog még, ahogy nő a verseny, ugyanarra a célközönségre több hirdető lő, vagy csak maga a Facebook emel az árakon a háttérben.
Összességében a Facebook még mindig nagyon jól használható feliratkozók gyűjtésére.
Remélem, hogy tudtam abban segíteni, hogy átlásd milyen elemekből is áll össze egy ingyenes csali termék létrehozása, és milyen eszközöket érdemes ehhez használnod.