Tartalom:
Toggle2022 év vége felé megjelent egy új SERP funkció a magyar találatok között is, a kiemelt kivonat (angolul: featured snippets). Angol nyelvű találatoknál ez már 2014 óta megjelenik.
Így néz ki a Google találatoknál a kiemelt kivonat megjelenése:
De nem csak a blog cikkes találatoknál, hanem termékkategória oldalaknál is megjelenhet:
Azért írtam 0. találatnak a blog cikk címében, mert eléggé kiemelkedik az első Google találatok közül, mobil böngészőben még több helyet elfoglal így a kiemelt kivonat, eléggé sokat kell lefelé görgetni, hogy a 2. találatot is meglássuk…
Termékkategória oldalas találatoknál azért bejöhetnek a Google hirdetések a kiemelt kivonat elé, mert itt sok olyan kulcsszó van, amire hirdetnek, Google Shopping termékhirdetések jelennek meg stb…
Viszont a blog cikkes találatoknál, az információs keresési szándéknál ritkábban jelennek meg hirdetések és itt lehet elég jól megnövelni az átkattintási arányt egy kiemelt kivonattal…
Mit is kell tudni tömören a kiemelt kivonatról:
- Nem kell strukturált adatot beállítani az adott oldalra.
- Long tail/több szavas keresési kifejezéseknél szokott feljönni.
- Szinte mindig a Google első oldal találatai közül lesz kiemelt kivonat megjelenítve.
- Eléggé változik még a kiemelt kivonatok megjelenése. Én is pár hete vizsgált kulcsszavaknál láttam kiemelt kivonatos megjelenést, majd most már nem és fordítva is, megjelentek olyan keresési kifejezéseknél kiemelt kivonat, ahol korábban még nem volt…
- Általában 40-60 szavas rész jelenik meg az oldalról a kiemelt kivonatban.
- Meta cím az oldalról megjelenik, de a meta leírás már nem, ehelyett van a bővebb szöveges tartalom az oldalról.
Miként változhat az átkattintási arány a kiemelt kivonattal?
Nemzetközileg is lehetett olvasni arról, hogy rontott ezen, volt ahol javított az átkattintási arányon.
Szerintem ez attól is függ, hogy milyen kereséseknél jelenik meg.
Ahogy mutattam feljebb képen, látható egy termékkörös keresésnél, hogy ha termékkategóriák jelennek meg és előtte vannak hirdetések is, akkor a kiemelt kivonat egyrészt eléggé beleolvad a hirdetések közé…
Továbbá a bőséges szöveggel nekem sokszor úgy tűnik, mintha átkattintva egy leíró, informatív cikkre jutnék majd és nem egy termékkategória oldalra, ahol vásárolni tudnék… ez szerintem hátrány lehet és csökkenhet az átkattintási arány is…
A meta leírás nem jelenik meg, amiben mondjuk a termékkategória termékeinek előnyeit emelhetjük ki, hogy mennyi garancia jár, milyen gyorsan szállítunk házhoz, milyen sok vásárlói értékelés van stb…
Persze az sem lehet jó megoldás, hogy az adott termékkategóriából kivesszük a szöveges részt, amit a SEO miatt írtunk, mert akkor eltűnhetünk az organikus forgalom elejéről és nem biztos, hogy mondjuk a 2. helyre sorol vissza a Google…
Talán lehet azzal kísérletezni, hogy a kiemelt szövegbe beleteszünk valami olyan részt, ami arra utal, hogy a webshopra, kategória oldalra kattint a kereső. Vagy a meta címen formálunk egy kicsit, ‘webshop' szót beleírjuk, ‘vásárolj online', ‘termékek' szót használjuk benne stb…
Hogyan lehet mérni az átkattintási arány alakulását?
Ezt a Search Console-ban tudjuk követni, ott lehet megnézni egyes keresési kifejezéseknél, oldalaknál az organikus találatokból érkező kattintási számot, megjelenési számot, átlagos CTR-t (átkattintási arányt), átlagos helyezést.
Ha a helyezés nem változik az adott időszakban, a megjelenési szám is valamennyire azonos és emelett az átlagos CTR nő vagy csökken, akkor lehet arra következtetni, hogy a megjelenő kiemelt kivonat javított vagy rontott az átkattintási arányon.
Persze ezt nem könnyű mérni, mert ahogy írtam, sok esetben long tail kifejezéseknél jelenik meg a kiemelt kivonat és ezeknél a kifejezéseknél alacsonyabb a keresési arány, így hosszabb időtáv kell a méréshez. Termékkategóriás megjelenésekhez kapcsolódó kifejezéseknél meg tényleg eléggé alacsonyak szoktak lenni a keresési mennyiségek…
Hogyan lehet megkeresni azt, hogy mely keresési kifejezéseknél jelenik meg kiemelt kivonat?
Az egyik módszer, hogy rákeresel az adott kifejezésre a Google-ben és látni fogod, ha megjelenik. Ezt egyébként érdemes néha elvégezni a fontosabb keresési kifejezéseidnél, hogy lásd azt, a Google találati oldalai miként alakulnak. A keresési szándék változhat és ezt a Google is követi, így alakulhat a találati oldal idővel.
Valamint SEO eszközöket használhatsz, amelyekben már megjelent a magyar nyelvű kulcsszavak, találati oldalak vizsgálatnál is a Featured Snippet jelzés…
SEO PowerSuite Rank Tracker-ben ezt márt látom én is.
De SEMRush eszköze is megmutatja a kiemelt kivonatokat.
A cikk szövegét az email feliratkozóim korábban megkapják, ha te is szeretnél hasznos infókat kapni a keresőoptimalizálással kapcsolatban, akkor az alábbi formon iratkozz fel. 🙂