Tartalom:
ToggleA Forbes.com, azaz a nemzetközi, angol nyelvű weboldaláról lesz szó a cikkben. Szerintem te is ismered a Forbes márkát, mint a globális gazdaság és üzleti világ egyik meghatározó online és nyomtatott média platformját.
Szerintem sokan arra gondolnak, hogy a Forbes bevétele hirdetésekből jön. Vagy a nyomtatott magazinban megjelenített cégek fizetnek és a weboldalon is vannak hirdetések, bannerek elhelyezve. Akár PR cikkek, amelynek megjelenésének díja van.
Azok, akik kicsit jártasabbak az online marketingben, felismerhetik a Google Adsense bevételi forrást is, ami a magyar híroldalakon és nagyobb látogatószámú honlapokon sem ismeretlen. Itt a Google jeleníti meg a hirdetéseket a weboldalon, a hirdetéseken megjelenő vállalkozások fizetnek a Google-nek, amely cserébe visszaoszt a bevételből a partner oldalnak, jelen esetben a Forbes.com-nak:
De pár évvel ezelőtt ezek mellé bejött egy láthatóan nagyobb bevételi lábuk is, amellyel nem csak bevételük nőtt meg jelentősen, hanem az organikus látogatói számuk is a Google-ből!
És ezt keresőoptimalizálással érték el, tehát a Google-ben kezdtek el rangsorolni és utána a látogatókból egyrészt a megjelenített Google AdSense hirdetésekkel növelték a bevételüket, de ami jelentősebb, az az affiliate bevételek.
De mi is az az affiliate bevétel?
Az affiliate bevétel (más néven partnerprogramon keresztüli bevétel) olyan marketing megoldás, ahol egy vállalat vagy személy (az affiliate, vagy magyarul partner) online hirdetéseket helyez el a saját weboldalán vagy blogján más cégek termékeiről vagy szolgáltatásairól. Ha ezek a hirdetések vásárlásra ösztönzik a látogatókat, az affiliate jutalékot kap a tranzakcióért.
Főleg akkor keletkezik bevétel ebből, ha az ajánlás után valamilyen konverzió is végbemegy (ez lehet regisztráció, vásárlás, előfizetés, új ügyfél stb…).
Például az egyik legnagyobb affiliate jutalék kifizető, az Amazon. Az Amazonnak van egy affiliate programja. Beregisztrálsz és kapni fogsz vagy léte fogsz tudni hozni egyedi URL címeket, amelyekre ha valaki kattint, majd utána egy megadott időn belül vásárol valamit az Amazon oldalán, akkor te abból az eladási árból egy bizonyos %-t visszakapsz.
De sok más szolgáltatónál vannak ajánlói programok, ez Magyarországon sem olyan ismeretlen.
Nagyon sok szolgáltatónál is elérhető affiliate program, ez már nem is mint magánszemélyeknek van, hanem ehhez vállalkozói forma is kell, mert amit keresel, abból majd adóznod is kell.
Mit csinált a Forbes?
Visszatérve a Forbes.com oldalára, ők is az affiliate bevételekre kezdtek fókuszálni. Ehhez azt használták ki, hogy volt egy erős márkanevük, egy brutál erős domainük a Google szemében, szövegíráshoz, szerkesztéshez tapasztalatuk és meglátták így az üzleti lehetőséget.
Tehát elkezdtek olyan témában cikkeket írni, amelyek olyan kulcsszavakra tudnak rangsorolni a Google-ben, amelyekre havonta angol nyelven nagyon nagyon sokan keresnek és így affiliate bevételi forráshoz is jutnak.
A Forbes.com egy kiemelkedően erős domain, ugye rengeteg backlinkje, más oldalakról van hivatkozása, erős a márkaneve is. Ahrefs alapján 100-ból 94-es a DR (domain rating) értéke, míg a SEMRush már a maximum 100-as értéket mutatja. Ennek elég erős szerepe van abban, hogy egy oldal jól tudjon rangsorolni a Google-ben.
A főoldalon hírek, üzleti és más témákban cikkek érhetőek el, de ha a menüt megnyitjuk, akkor különböző témák, kategóriák vannak.
Párat kattintunk és például a Health » Health insurance menüpontra kattintva be is jön egy összehasonlító cikk a 2023. július legjobb egészségbiztosító cégeiről. Itt már az URL cím is változik, https://www.forbes.com/advisor/ előtagú lesz minden cikknél és a menüpontok is már megváltoznak. Tehát ez egy ilyen tanácsadói blokk aloldal a Forbes-n belül.
És ez az a blokk/rész a Forbes.com-on belül, ami több millió látogató mellé, több millió dollár affiliate bevételt is hoz:
Itt láthatóak témakörök, de ennél már sokkal szélesebb körben írnak összehasonlításokat, teszteket stb…
Mennyit kereshet ebből a Forbes?
A Twitteren (most már az X-en) egy megosztott poszt alatt kommentek között egy ex-Forbes alkalmazott írt pár info kommentet (vele volt interjú is, a következő bekezdésben olvashatsz arról). Itt a tweetben lehet látni, hogy miként néz ki a Google találati oldalon USA-ban, ha valaki a legjobb VPN szolgáltató után keres:
Az tudható és látható is, hogy a VPN szolgáltatók nem kevés pénzt költenek az online marketingre. Elég magas affiliate jutalékokat fizetnek ki (ha valaki a te linkeden keresztül előfizet, akkor a előfizetés összegéből 40%+-t is kifizetnek). De a magyar YouTube-n is látható, hogy egyes VPN szolgáltatók megjelentek és elég hosszú távon szponzorálnak nem kevés követőjű csatornákat.
Tehát a kommentben megpróbálták megtippelni (olyan szakemberek, akiknek saját affiliate bevételű weboldalaik is vannak, tehát tapasztaltak ebben), hogy csak ezzel az egy cikkel mennyi lehet a havi affiliate bevétele a Forbes-nak:
Shawn Hill szerint, aki a Forbes-nak keresőoptimalizált ilyen affiliate cikkeket, havonta kb. 300 ezer dollár (~ 100 millió forint) jöhet csak be affiliate bevételként ebből a cikkből. És utána még válaszolt, hogy közel sem ez a legtöbb bevételt hozó cikk a Forbes.com-n:
Az is igaz, hogy nem minden cikkük hoz ilyen magas bevételt, sok olyan cikk is megtalálható, amely valószínűleg direkt bevételt nem hoz, de fontos támasza egy ilyen VIP cikknek (Shawn így nevezte egy interjújában a jelentős bevételt hozó cikkeket).
Interjú egy ex-Forbes SEO alkalmazottal
Megjelent egy érdekes videós interjú a YouTube-n Shawn Hill-lel, aki a Forbes-nak dolgozott, mint SEO strategist pozícióban, egy éven keresztül. A biztosítás kategóriában optimalizálta a cikkeket.
Az interjúból kigyűjtöttem pár hasznos és érdekes információt:
Shawn elmondta, hogy minden témára, kategóriára külön csapat van, külön szakemberek. Ez többször visszajön az interjú alatt, hogy mennyire fókuszált a felépítés és tényleg a SEO szakembertől a szövegírókon át mindenki egy adott témában dolgozik kizárólag.
Shawn amíg a Forbes-nál dolgozott, nem annyira az új cikket publikálásában vett részt, hanem inkább a meglévőek fejlesztésében. Még jobban megpróbálták optimalizálni a cikkeket, frissítették a tartalmakat és belső linkeket építettek.
Ez logikus, mert mire odakerülhetett, addigra már a legtöbb tartalom készen volt biztosítás témában, a legtöbb kulcsszóra meg voltak a tartalmak, persze ezeken lehetett még tovább fejleszteni, optimalizálni, aminek lett is eredménye.
A fő SEO eszköz az Ahrefs volt, ezt használták a leggyakrabban, de használtak mellette más további SEO eszközöket is, mint például SEMRush, SEOmonitor, Serpstat…
Shawn elmondása szerint arról nem beszélhettek más kollegákkal, hogy egyes cikkek mennyi bevételt generálnak, vagy hogy kik a partnerek egy adott cikkben stb…
A különböző szolgáltatásokat, termékeket összehasonlító cikkeket komolyan veszik a szövegírók, szerzők. Shawn kiemelte azt, hogy olyan szerzői vannak ezeknek a cikkeknek, akik az adott témában gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek (pl. biztosításos cikkekben több éves tapasztalattal rendelkező személy írja, szerkeszti) vagy olyan újságíró dolgozik a cikken, aki például a Forbes-nál ebben a témában írt már sok cikket, tehát már többször körüljárta ezt, sok információt gyűjtött…
A legjobb szolgáltatások, termékek kiválasztásakor megfelelő okokkal van alátámasztva és Shawn szerint ezt az olvasók is észreveszik, így akár már a Google-ben ha rákeresnek a ‘legjobb valamire' és ott a Google találati oldalán egy forbes.com-os cikk, akkor arra fognak inkább kattintani… (akár ez is segíthet a jó rangsorolásban, mert egy erős jel a Google számára, valamint a cikkeken sok időt tölthetnek így el a látogatók, nem lépnek le az oldalról gyorsan és térnek vissza a Google találati oldalára stb…)
Az is megfigyelhető ezeknél a cikkeknél, hogy a cikk íróit, szerzőit megjelenítik, megfelelő bemutatás van róluk, arcképpel. Van oldaluk, ahol minden olyan cikk megtalálható, amit írtak:
Ezenkívül még a Google-ben is több személyre külön rákeresve, más-más oldalakon is megtalálhatóak, ott is egységesen megjelenítve a szakterületük:
Ezek nagyon erős jelek az úgynevezett Google E-E-A-T elvárásai számára (E – szakértelem, A- hitelesség T – megbízhatóság, E- tapasztalat).
Feljött kérdésként az, hogy sok terméket nem biztos, hogy a cikk írók valóban kipróbálnak, tesztelnek, vajon ez előfordulhat? Erre Shawn nem tudott válaszolni, mert azokra nem látott rá, a biztosítás témában mondta el azt, amit az előzőekben megírtam.
Vannak már olyan kategóriák, összehasonlítások a forbes.com oldalán, mint a legjobb téli autógumik. Itt kérdéses, hogy minden gumit letesztelnek-e, de az accessories kategóriában sok más termékösszehasonlító cikk található, kérdés, hogy itt minden eszközt ki is próbálnak a gyakorlatban és így választják ki a legjobbakat? Ezekben a cikkekben egyébként mind Amazon oldalára mutató affiliate linkek találhatóak.
A cikkek megírása egy jól szervezett gyártósorhoz hasonlítható. Nem csak egy-egy adott kategória cikken dolgoznak a megfelelő szerzők, de a cikk létrehozásától a publikálásig minden részre adott emberek fókuszálnak. A cikkeket megírja valaki, de a formázását már más végzi.
Shawn elmondta, hogy ők megadták a közel egy oldalas vázlatot arra, hogy SEO szempontból miként kellene felépülnie a cikknek, hova kerülnek a H-tagek (címsorok), hova kellene táblázat, a belső linkelések, horgonyszövegek stb…
De utána ők a kész cikket nem kapták vissza, hogy nézzék át a publikálás előtt. Hanem végigment a cikk a folyamatokon és publikálták. Persze később, ahogy Shawn is elmondta korábban, legtöbb munkájuk az volt, hogy meglévő cikkeket fejlesztettek, keresőoptimalizálták jobban.
A cikkeken a világ minden részéről dolgoznak, tehát akár napi 24 órában is dolgozhat mindig valaki egy-egy cikken.
Előjött még egy online eszköz, amivel lehet monitorozni más weboldalakat, más cikkeket. Tehát ha egy versenytárs oldalán egy adott cikk szövegén változtatnak, akár csak egy szót is cserélnek, arról az eszköz küldeni fog értesítést, megmutatva azt, hogy hol és mikor történt változtatás.
Shawn nem igen akarta elárulni az eszköz nevét, de a végén csak elmondta, hogy ez a versionista.com, ami igazából nem ilyen célokra kínálja a szolgáltatását, de erre is tökéletes. Így lehet követni más versenytárs cikkeket, hogy mikor fejlesztik, újítják meg a cikket… Egyébként ingyen lehet regisztrálni az eszközre és maximum 5 URL címet meg lehet adni követésre.
A következő téma az interjún a belső linkek építése volt és Shawn tapasztalata szerint ennek nagyon erős hatása van a keresőoptimalizálásban, így rendszeresen végezték ezt, mindig próbáltak újabb és újabb belső linkeket építeni a fontos cikkekre.
A Forbes.com rengeteg backlinket, külső linkelést kap más weboldalakról. Természetes backlink építést főleg a statisztikai, felméréses cikkeikre kapnak. Ezekben a cikkekben szoktak utána belső linkeket elhelyezni, meglinkelve ezeket az összehasonlítós blog cikkeket.
A belső linkelésnél a horgonyszövegekeknek kulcsszavaknak kell lennie mindenképp, ezek hozzák a legjobb eredményeket. Tehát belső linkeklés esetén nyugodtan lehet ‘spamelni' a horgonyszövegeket kulcsszavakkal (ellenben backlink építésnél ezt nem szabad túlzásba vinni).
Gael felhozta azt a példát, hogy olyan szokott-e történni, hogy egy hírt lehoznak a Forbes oldalán, erre mondjuk érkezik 100 backlink (más oldalak is írnak a hírről és a Forbes cikkére hivatkoznak/linkelnek), majd ez a hír lemegy/elmúlik idővel. Már a cikket sem látogatják nagyon és ezt a cikket átirányítják egy affiliates cikkükre, összehasonlító, a legjobb típusú cikkre, ezzel ugye a sok backlink ereje átmegy egy rangsorolásban és bevételre fontos cikkre. Shawn igennel válaszolt, tehát ezt a módszert alkalmazhatják a Forbes-nál.
A Forbes-nál is vannak olyan cikkek, amelyekhez akár naponta is hozzányúlnak. Amelyik cikk hoz látható bevételt, minimum egyszer frissítik, szerkesztenek rajta negyedévente.
Tehát tényleg nagyon fontos a megfelelő cikkeket folyamatosan frissíteni… De sokszor kisebb dolgokon optimalizálnak, mint címsort írnak át, egy állítást inkább kérdéssé alakítanak, gyakori kérdéseket raknak a tartalomba stb…
Shawn amit a Forbes-tól tanult, az a feladatok teljes végrehajtása. Sokaknak van tudása a SEO-ról, hogy mit hogyan kellene csinálni, de nem hajtják végre az azokhoz kapcsolódó feladatokat. Sokan elméletben tudják/ismerik a keresőoptimalizálást, annak lépéseit, de nem alkalmazzák teljesen a gyakorlatban.
Kritikák és kérdések a Forbes cikkeivel szemben
Sokaknak azzal van gondja a Forbes cikkeivel, hogy olyan témákban is elől rangsorol, olyan tesztekkel, összehasonlításokkal, amelyek valószínűleg nem lettek olyan szakszerűen elvégezve, mint egy mögöttük rangsoroló teljesen csak erre a területre specializálódott weboldalon/cégnél, ahol esetleg több éve videókat is töltenek fel, saját területükön dolgoznak stb…
De több olyan teszt van, ahol a dobogós, legjobbaknak kiválasztott szolgáltatókat sokan nem szeretnek, több szakember szerint is tényleg nem azok a legjobbak, viszont köztudott (persze aki kicsit rálát erre), hogy a top helyezettek fizetik a legjobb affiliate jutalékokat is.
A Google-t is sokan megkérdőjelezik, hogy olyan témákban rangsorol 1-1 megírt Forbes cikket az első helyeken, ami sokak szerint nem a legrelevánsabb a témában és az utána rangsoroló szakmai cikkek, videók, tesztek sokkal megbízhatóbbak.
És persze mindig feljön a domain ereje is, hogy még sok témában a Google többszöri algoritmusfrissítése után sem egy cikk szöveges tartalma, szakszerűsége és megbízhatósága szerint rangsorol, hanem nagyon erős rangsorolási faktor még mindig a domain ereje, az adott oldal backlink profilja.
Nincs a Forbes egyedül!
Nem csak a Forbes kezdett el affiliate bevételi lábat növeszteni!
Több nagyobb nemzetközi híroldal, weboldal is elkezdte az összehasonlító, tesztes cikkeket publikálni:
The New York Times, CNN, CNBC, Business Insider és még biztosan van jó pár weboldal, de közülük a legsikeresebb a Forbes.com, ami rengeteg témára első helyen vagy a top 3-ban rangsorol a Google találati oldalain.