Az Amerikai Egyesült Államokban és az Egyesült Királyságban is találkozhatnak a Google-ben keresők a Google AI által generált találati oldallal, a Google AI Overviews-al.
Mi az a Google AI Overviews?
A Google AI Overviews egy olyan új funkció, amely a keresési eredményekben jelenik meg, és mesterséges intelligencia segítségével összefoglalja a témával kapcsolatos legfontosabb információkat, valamint megjeleníti a forrás oldalakat is.
Így néz ki egy ilyen Google találati oldal (lejjebb mutatok még pár példát):
Eddig ezt úgy lehetett előhozni, hogy ha volt VPN szolgáltatásunk és egy USA vagy UK helyi Google fiókunk.
Tegnapelőtt viszont megjelent az, hogy a Google fiókos bejelentkezés már nem szükséges ehhez és ezt később a Google is megerősítette.
Tehát továbbra is szükség van egy VPN szolgáltatóra, amelyben kizárólag USA-ban található valamelyik városához (VPN szerveréhez) kell csatlakoznunk, majd utána egy Chrome inkognitóablakot megnyitva a google.com címre menjünk rá és próbáljunk angolul keresni, így megjelenhet a Google AI által generált összefoglaló is a találati oldal tetején.
Én Surfshark VPN szolgáltatót használok és ezzel tudtam letesztelni, de NordVPN, esetleg Express VPN szolgáltatóval is működhet (ezeknél van 30 napos kérdés nélküli pénzvisszafizetési garancia is):
Pár Google AI Overviews találat:
Miért nem elérhető még ez több országban?
A Google óvatosan kezd ebbe bele és nem tette olyan széleskörűen elérhetővé az AI generált válaszokat a találati oldalaon, mint a Microsoft a Bing keresőjében.
A Google Gemini AI tesztek alapján is még nem olyan jó, mint mondjuk a ChatGPT, így a generált válaszoknál is lehetnek problémák és a Google-t globálisan is sokkal többen használják.
A fő indokot viszont valószínűleg a cég bevételének befolyásolása kapcsán kell keresni. A Google, vagyis az Alphabet 2024. második negyedévében (2024. március 31. – június 30.) a bevételi riportja alapján csak a Google találatoknál elhelyezett hirdetésekből 48,5 millió dollárt (~17,3 milliárd forint) bevétele volt ebben a 3 hónapban, ami több mint a felét teszi ki a cég teljes negyedéves bevételének.
Az ilyen AI generált válaszok megjelenésénél viszont a hirdetéseket nem olyan könnyű úgy elhelyezni, hogy a kattintási szám ne csökkenjen (a szponzorált találatoknál minden kattintás után a hirdető cégek fizetnek a Google-nek). A Google folyamatosan teszteli ezt, hogy miként jelenítse meg a hirdetéseket az ilyen találati oldalain. És jelenleg is nem véletlenül jelenik meg csak olyan keresési kifejezéseknél, összetett lekéréseknél a Google AI generált válasz, ahol nincsenek hirdetések…
Ezenkívül többe kerül egy ilyen AI generált válasz megjelenítése is a találati oldalakon, ami növelheti jelentősen a költségeket.
Májusban a Google az I/O konferencián azt közölte, hogy 2024 év végéig több milliárd felhasználónak lesz elérhető a Google AI válaszai a keresési találatoknál, tehát nem csak az Amerikai Egyesült Államokban…