Bitly használata és URL rövidítés – Teljes útmutató

Bitly használata és URL rövidítés

A Bitly linkrövidítő eszköz nagyon népszerű, valószínűleg te is láttál már több helyen, főleg Facebook posztokban bit.ly/… URL linkeket.

Ahogy a neve is mutatja, URL címeket tudsz vele rövidebbé tenni.

A következőkben bemutatom a Bitly eszközt, a rövidített linkek felhasználási területeit, valamint mutatok majd más eszközöket is, amelyekkel ugyanúgy tudsz linket rövidíteni, több esetben még profibban is.

Mihez érdemes rövidített URL címet készíteni?

Mutatok pár olyan esetet, amikor érdemes rövidebb URL címeket használnod.

Nem csak az URL rövidítés a lényeg, hanem a kattintási szám is. Ezek a linkrövidítő eszközök megmutatják például, hogy mennyien is kattintottak egy Facebook posztodban a linkre.

A kattintási szám profibban monitorozható a Google Analyticsben, de ebben az esetben UTM paraméteres linket kell létrehoznod, viszont ezzel már hosszú lesz a link, így ismét használnod kell a linkrövidítőt, de erről a további fejezetekben írok többet.

Facebook bejegyzéseknél

Ha kiposztolsz a Facebookon valamit, és beleteszel egy linket, akkor elsőnek egy előnézeti kép jelenik meg, illetve cím és rövid leírás is. Ezt érdemes megfelelően beállítani, amihez Open Graph adatok szükéségesek, egy WordPress oldal esetén a Yoast SEO pluginnal ez egyszerűen beállítható.

Itt, ha a linket kitörlöd, akkor is meg fog jelenni az előnézeti kép, tehát a link rövidítés nem cél, mert a Facebook a linket is megtöri a poszt szövegében.

Honlap előnézeti kép link nélkül Facebookon

Viszont, ha az átkattintási számokat szeretnéd követni, akkor már szükséged lesz egy linkrövidítő eszközre.

Facebook hirdetéseknél

Kevés esetben látom azt, hogy egy Facebook hirdetés szövegében a link is szerepel.

Ha a hirdetés egy weboldalra visz, kattintható, akkor van a hirdetésnek egy képe, alatta egy gomb, ezekre kattintva tudsz továbbmenni a landoló oldalra. A hirdetést készítő azt gondolja, hogy ez egyértelmű, mindenki arra fog kattintani…

Pedig a statisztika mást mutat, hiszen ha a hirdetés tartalmába is elhelyezed a linket, akkor igen, arra is rengetegen fognak kattintani

Több hirdetésnél láttam ezt, és egyszerű volt a mérés.

A hirdetésnél UTM paraméterezett linket használtam, azt adtam meg hivatkozásként, viszont a hirdetési szövegbe már rövidített linket állítottam be, egy bitly-s linket, amelyet ugyanúgy az UTM paraméterezett linkből rövidítettem, hogy az Analyticsben a hirdetési szövegből kattintókat is mérje. (Egy szinttel lehetett volna jobban is csinálni, ha a hirdetési szövegben más UTM paraméterezett linket állítottam volna be. Így azt is lehetett volna külön látni, hogy honnan érkezik több konverzió, a hirdetési szövegből kattintók közül, vagy a képre és gombra kattintókból…)

UTM link rövidítés

Ezt az előzőekben többször is említettem, de a dolgok öszefüggnek.

Egy UTM paraméterezett link így néz ki:

www.martincsekzsolt.hu/yoast-seo-beallitas-es-hasznalata-teljes-utmutato/?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=bitly

Ha kapsz egy hírlevelet, akkor biztos, hogy abból kattintva ilyen link fog betöltődni, de sok esetben a Google Ads és a Facebook hirdetésekre kattintva is ezt láthatod a böngésződben.

Az UTM link generálására, a korábbiaktól eltérően, már a Bitly-n belül is van lehetőség, de ajánlok két további lehetőséget is: használhatod a Google Analytics eszközét vagy én is készítettem egy sablont erre, ahol csak megadod az adatokat, és automatikusan generálódik az UTM link. Kattints ide a Google táblázatomhoz »

Google Cégem oldal értékelő linkjéhez

Elsőnek is nem könnyű a Google Cégem oldalnál azt a linket megtalálni, amit az elégedett ügyfeleidnek elküldhetsz, hogy arra kattintva rögtön pozitív értékelést hagyhassanak.

Ennek a linknek a megtalálásához segítséget nyújtok a teljes Google értékelés útmutató cikkemben (rögtön ahhoz a részhez ugrasz).

Ez azonban egy elég hosszú link, ami nem néz ki jól egy emailben, Face üzenetben, stb…

Érdemes ezt is rövidíteni. Én a Facebook oldalamhoz kapcsolódó vélemény rész linkjét is rövidítettem, pedig az nem is olyan hosszú.

Bitly

A Bit.ly talán a legnépszerűbb eszköz az URL rövidítéshez.

Nem hiába, hiszen a kezelőfelülete nagyon felhasználóbarát, akár regisztráció nélkül is létrehozható a rövidített link pár másodperc alatt.

Csak másold be a linkedet a mezőbe, és kattintás nélkül már generálódik a rövidített URL:

bitly rövidített URL regisztráció nélkül

Az utóbbi egy egyszerű és kényelmes megoldás, de nem annyira javasolt, mivel ha nem regisztrálsz, akkor utána nem fogod tudni követni a rövidített linkre történő kattintások számát, és még pár más adatot.

A regisztráláskor vagy felhasználónevet és jelszót adsz meg, vagy a Facebook, a Twitter, esetleg a Gmail fiókodat használod a belépéshez, bármelyik jó megoldás:

bitly regisztráció

Rövidített URL cím készítése

Ha belépsz a kezelőfelületre, akkor ugyanúgy pár kattintással le tudod rövidíteni az URL-t. Kattints a narancssárga ‘Create’ gombra:

rövidített url készítése

Ide másold be az URL címet és kattints a ‘Create' gombra alul:

(Az UTM paraméterek megadása opcionális ennél a lépésnél. Erről a funkcióról az ‘UTM link rövidítés' bekezdésben írtam.)

A ‘Title’ részhez automatikusan behúzza az oldal meta címét, ezt sok esetben ott is hagyhatod, de ha más címet szeretnél adni neki, hogy utána a listában gyorsan megtaláld, akkor csak kattints bele, és változtasd meg:

bitly title megadása

Ezután a ‘Customize back-half’ rész alatt a linket szabhatod egyedivé. Akár hagyhatod, amit a rendszer felkínál, akkor a bit.ly/ után sok különböző karakter lesz. Ha valami beszédesebbet szeretnél, akkor itt átírhatod.

egyedi bitly URL név megadása

Egyébként ezt a részt (title, link) később is megváltoztathatod, de az eredeti URL címet nem!

Ezután kattints a ‘Save’ gombra alul, és ha még senki sem használta az általad megadott bitly linket, akkor elfogadja a rendszer.

Ezután a kezdőfelületen meg is jelenik a legfelső sorban az új rövidített link:

rövid linkek listája

A Bitly funkciói

Az eszköz egy része teljesen ingyenes, bármeddig, bármennyi linket létrehozhatsz, követhetsz.

Ha egy rövidített URL-t létrehoztál, utána bal oldali oszlopba kerül. Itt ha egy adott linkre kattintasz, akkor jobb oldalt megjelenik a hozzá tartozó eredmények:

Bitly rövidített URL-ek statisztikai adatai

1. Itt az összes kattntási látod, ami a rövidített URL-re érkezett, de az is beleszámít, ha valaki bemásolta a böngészőbe a rövidített linket és betöltötte az oldalt. Napokra bontva is látod, ha ráviszed az egeret valamelyik oszlopra, akkor megjelenik a pontos kattintási szám.

2. Milyen forrásokból érkezett a kattintás. Nem ad nagyon pontos képet, de látható pár domain, de az emailt, direct-et egybe veszi.

3. A helyeknél országok szerinti bontás látható, melyik országból érkezett a rövidített URL-re kattintás.

Milyen más URL rövidítő eszközöket használhatsz?

Van még több is az interneten, megmutatom neked a legnépszerűbbeket.

Google URL Shortener – Ez már nem működik!!

Ezt csak azért vettem ide, mert a Google-ben linkrövidítő eszközökre keresve sorban jönnek fel azok a cikkek, oldalak, ahol a Google URL rövidítő eszközét ajánlják.

Ezeket a tartalmakat nem frissítették, mivel a Google ezt a szolgáltatását megszüntette, új linkeket nem lehet létrehozni, de a már korábban létrehozott linkeket aktívan hagyta, és átirányítja.

Ow.ly

A “bagoly” URL rövidítője (az ‘owl’ magyarul baglyot jelent), amely a Hootsuite social media online menedzsment eszközéhez kapcsolódik. Tehát ahhoz, hogy tudj ilyen linket készíteni, be kell regisztrálnod a Hootsuite-ba, és ha posztolsz, akkor a megadott linknél kiválaszthatod az ow.ly rövidítés lehetőségét.

A Hootsuite progit ajánlom, ha posztolsz a közösségi médiában. Kezelhető vele a Facebook, az Instagram, a Linkedin, a Twitter, a Pinterest, de még a WordPress blog és a Youtube csatorna is.

Az ingyenes verzióban 3 fiókot tudsz beállítani. Nagy előnye, hogy olyan platformokon is tudsz posztokat időzíteni a segítségével, amelyeken egyébként nem lehet: az Instán, a Linekedinen és a Twitteren is. (Facebookon ugye az oldalaknál van időzítési lehetőség.) Az ingyenes verzióban egy hónapban összesen 30 időzített posztot tudsz beállítani.

Viszont az ow.ly link megadásánál külön be kell állítani, hogy követni szeretnéd-e a linket, alapesetben nem követhetőként állítja be.

Szóval annak éri meg ezt a linkrövidítőt használnia, aki a közösségi média oldalaihoz a Hootsuite eszközét használja, így egy helyen mindent meg fog találni.

Saját domaines – a legprofibb megoldás

Ez azt jelenti, hogy megveszel egy olyan domaint, ami hasonlít a tiédhez, és rövidebb is.

Pár példa olyan oldalaknál, akik használnak egy másik domain címet a linkrövidítéshez:

moz.com » mz.cm
oma.hu » 0ma.hu
besocial.hu » bsocl.hu

Tehát, az egyedi URL címmel hoznak létre átirányításokat, mint pl.: mz.cm/2ObV8GE

Ami egyébként az oktopost.com social media menedzsment eszközhöz van beállítva.

A bitly fizetős verziójában is lehet egyedi domaint beállítani, így már nem láthatóak mások számára a statisztikai adatok.

Van ingyenes megoldás is, ami egy nyílt forráskódú eszköz: yourls.org

Kell egy kis idő a beállításához, amelyhez egy teljes útmutató van fent az oldalon.

Így NEM tudod már megnézni mások rövidített URL-jének a kattintási számát

Ha bit.ly/ linkeket látsz, akkor csak utána kell tenned egy + jelet, majd betöltöd, és megjelenik előtted a statisztika!

Ez már nem elérhető!

Vagyis a + jelet egy bit.ly/-s link után lehet írni, de akkor azt tudod megnézni, hogy a rövidített link hova is vezet, mi a cél URL cím.

Ha te hoztad létre a bit.ly linket és be vagy lépve a fiókodba, akkor gyorsan meg tudod nézni a statisztikai adatokat, ha a + jelet odateszed a bit.ly link után.

Szóval a korábbi “kémkedésnek” vége és nem lehet megnézni a bit.ly-s linkek kattintási számait stb…

GYIK

Mi az a link rövidítő?

A link rövidítő a hosszabb linket/URL címet rövidebb linkké változtatja. Többféle eszköz van link rövidítésre, az egyik legnépszerűbb a Bitly szolgáltatása.

Hol érdemes rövidített linkeket használni?

Például Facebook posztban, hirdetésben vagy UTM paraméteres linkeket tudsz rövidíteni. Szebb lesz a link, többen kattinthatják és akár mérhető a statisztikája is.

Google link rövidítő tényleg már nem működik?

Nem működik, a Google ezt a szolgáltatását megszüntette! Új linkeket nem lehet létrehozni, de a korábban létrehozott linkeket aktívan hagyta, és átirányítja.

A Bitly link rövidítő ingyenes?

Igen, van ingyenes verziója. Sőt regisztráció nélkül létre tudsz már hozni rövidített linket, de akkor a statisztikákat nem látod. Ezenkívül van fizetős verziója is.

Összegzés

Remélem, hogy kaptál egy átfogó képet a rövidített URL beállításáról, a lehetőségekről, és megtalálod azt az eszközt, ami a Te célodnak a legjobban megfelel.

Talán a legfontosabb, hogy ha Facebookon hirdetsz, akkor tényleg tedd be a landoló oldal linkjét a hirdetés szövegébe is, de mindenképp rövidítsd!

Ügyfeleim véleményei:
.
Legújabb cikkek: