Július végén már láthattunk a Twitteren olyan példát angol nyelvű kereséseknél, hogy a Google találati listán egy domainről 2 találat is megjelent egymás alatt.
‘Double indented results’-nak hívják (dupla behúzott találatok – mert ugye kicsit jobbra behúzott a második, harmadik, stb. találat):
Egyébként 2007-ben a Google már felhozott egy ehhez nagyon hasonló tervet/ötletet, végül ezt akkor még nem vezették be, valószínűleg, hogy elkerüljék a duplán optimalizált tartalmakat, a duplikációk megjelenését a találati listákon (ez csak feltételezés). Igaz, azóta már nagyon sok minden változott, és a Google elég jól átlátja/értelmezi a szöveges tartalmakat, így valószínűleg ezzel az ismételt bevezetéssel már talán jobban ki fogja szűrni a duplikált tartalmakat is…
Augusztusban én is láttam magyar nyelvű találatoknál több példát, majd utána kettő hétig nem találkoztam vele, de egy hete már ismét látok ilyeneket…
Úgy néz ki, hogy a Google teszteli ezt, szóval nem lehet tudni még, hogy ez így fog-e maradni.
Vannak olyan találati listák, amelyeken nem tíz találat van tíz különböző domainről, hanem három domain is ott van plusz egy további találattal, így hat helyet a tízből három domain foglal el.
Van olyan, amikor egy kulcsszóra két blogcikk jelenik meg (nálam van több ilyenre is példa), az első az, amire én is optimalizáltam, de alatta megjelenik egy másik cikk is, ami szintúgy releváns lehet a kulcsszóhoz vagy a témához:
Vagy olyan keresési kifejezés, amire mindig termékoldal jelent meg, most bejön alá a termékkategória oldal is:
Vagy egy webshopról megjelenik egy blogcikk és alatta a termékoldal, vagy két termékoldal, stb.:
És a legdurvább, hármas-négyes megjelenések a márkaneves kereséseknél vannak, vagy akár az ahhoz kapcsolódó témáknál. Például, ha angolul arra keresnél rá, hogyan is lehet eladni Shopify-on, akkor egy saját blogcikkel elég nehéz bejönni a TOP 4-5 találat közé, ugyanis a Shopify a saját oldalán több cikket is írt erről, így rögtön 4 helyet ő elfoglal elől, majd ott van még a FAQs SERP funkció (gyakori kérdések), ami akár még további fél-egy helyet elfoglal (és ez most a desktopos keresési megjelenés, nem is a mobilos…):
További infók:
Amit tudnod kell az ilyen dupla találatokról:
- Egyelőre még tesztelésnek veszik ezt a megjelenést, nem 100%, hogy ilyen formában fog megmaradni, még nem tudható, hogy mennyi keresésnél lesz ilyen a találati oldal. Nem is biztos, hogy mindenki lát ilyet a Google kereséseknél jelenleg, még nemzetközi szinten is kevés szakmai cikk született erről, inkább csak néhányan fedezték fel ezt…
- Nem csak az első Google találati oldalon jelenik meg dupla találat, de itt a leggyakoribb az eddigi tapasztalatok alapján.
- Aldomainekkel is működik (tehát elsőnek megjelenik a domain.hu oldala, és alatta egy blogcikk a blog.domain.hu oldalról).
De hogyan tudnál Te is így megjelenni az oldaladdal?
Először is, ez még eléggé tesztelésnek tűnik a Google részéről, így emiatt ne dobj mindent félre, és ne öld bele az idődet ebbe. Viszont, a most leírtak olyan lépések, beállítások a keresőoptimalizálásban, amelyeket ettől függetlenül is el kellene végezned…
Szóval, továbbra is igaz és érdemes követni, hogy egy fő kulcsszóra egy aloldalt/tartalmat optimalizálj, és kerüld el azt, hogy több aloldalad ugyanarra a fő kulcsszóra versenyezzen (angolul ezt keyword cannibalizationnek hívják), hiszen sokszor emiatt nem mozdul előre egyik oldal sem, mert a Google nem tudja eldönteni, hogy melyik lenne a releváns oldal a kulcsszóra.
Elsőnek el kell érned azt, hogy az adott keresési kifejezésre a Google első találati oldalára bekerülj egy oldaladdal.
Ehhez mindig fontos megvizsgálnod a Google találati oldalát, hogy mi a keresési szándék (search intent)? Milyen típusú tartalmak találhatóak meg a top találatok között a kulcsszóra keresve? Blogcikkek, termékoldalak, termékkategória oldalak, szolgáltatás aloldalak vannak ott inkább, esetleg ezekből többféle is megjelenik?
Az optimalizálás során érdemes sokszor klaszterekben gondolkodni. Tehát, a fő optimalizált oldalt több más oldallal is erősíthetjük. Blogcikkeknél ezt még jobban ki lehet használni.
Ha van egy fő kulcsszó, ami egy témát ölel körbe, akkor biztos, hogy vannak körülötte altémák, más kulcsszavak, amelyek fogalmi szempontból is kapcsolódnak (LSI kulcsszavak).
Ezekről részben írunk abban a cikkben, ami a fő kulcsszóra rangsorol, de lehet írni még külön cikkeket részletesebben is. A fő cikkből meglinkeljük ezt a további cikket, ami jobban kifejti a kapcsolódó témát, és ugyanúgy vissza is linkeljünk a fő cikket.
Mondjuk, ha egy vitaminról írunk, például a C-vitaminról, erre van egy fő, részletes blogcikk. Ehhez a témához az is kapcsolódik persze, hogy miben található C-vitamin, vagy a szintetikus és a természetes C-vitamin, stb… Ezekre részben kitérünk a vitaminról szóló fő cikkben, de lehet annyira részletesen írni ezekről a kapcsolódó témákról is, hogy egy külön cikket készítsünk róluk.
Tehát, fontos az, hogy a ‘c vitamin’ kulcsszóra továbbra is egy cikket optimalizáljunk, de a hozzá tartozó más cikkekben is megjelenik a C-vitamin, a téma ehhez kapcsolódik, így előfordulhat az, hogy a fő kulcsszóra keresve meg fog jelenni a fő cikk és alatta egy hozzá kapcsolódó másik is.
De a C-vitaminra keresve nem csak cikkek, hanem termékkategória oldalak is megjelenhetnek, így egy jól optimalizált cikkel és termékkategória oldallal akár mindkettővel meg tudunk jelenni.
Itt egy másik példa erre, amikor egy termékkel kapcsolatban cikk és termékoldal is megjelenik:
Érdemes megnézni látható organikus forgalmat hozó keresési kifejezésekre (a Search Console-ban) a Google találati oldalait, és ha más találatoknál/versenytársaknál látsz ilyen dupla megjelenést, akkor nézd át Te is az oldaladat. Ha termékkategória oldal jelenik meg és egy blogcikk, de Neked nincs blogcikked például, akkor érdemes lehet Neked is írnod egyet. Ha már van, akkor lehet, hogy ki kellene bővíteni, jobban kellene optimalizálni, esetleg a következő bekezdésben kifejtett belső linkek építését pótolni.
Belső linkelés fontossága:
Visszatérő dolog, hogy a weboldalon a belső linkelés használata nagyon fontos. Ez segít a weboldal struktúra felépítésében, a rangsorolásban magas prioritású oldalak autoritásának növelésében, a Google botoknak a weboldal feltérképezésében, a látogatóknak a gyorsabb navigálásban, stb…
Mindenképp a belső linkekkel tudjuk a tartalmakat összekötni, ahogy a C-vitaminos cikkek példájában is láttuk. A fő cikkre minden hozzá kapcsolódó cikkből linkeljünk át, de egy termékkategória oldal szövegében is helyezzünk el hivatkozást egy másik releváns cikkre vagy alkategóriára linkelve, és onnan vissza is.
A belső linkelésnél a horgonyszövegnél mindenképp törekedjünk a kulcsszavas linkelésre, tehát olyan szóra, kifejezésre helyezzünk el hivatkozást, ami a hivatkozott oldal fő kulcsszava, amivel erősíteni akarjuk azt. Tehát, ha a C-vitaminos fő cikkre linkelünk más cikkekből, akkor a megfelelő szövegkörnyezetben a ‘C-vitamin’ szóra állítsunk be linket, vagy ez szerepeljen a hosszabb kifejezésben (a horgonyszövegben).
Természetesen túlzásba se vigyük a belső linkek számát, egy közepesen hosszú blogcikkben 2-3 belső link elég, de ha egy sokkal hosszabb cikkről van szó, akkor persze arányaiban többet is elhelyezhetünk. Egy termékkategória oldal leírásában is elegendő általában 1-2 belső link. Fontos, hogy úgy tegyük bele a szövegbe a belső linkeket, hogy az egy látogatónak is releváns legyen, akár rá is kattintana.
A cikket frissíteni fogom, ahogy több információ kiderül erről, és nemzetközi szinten is többet fognak írni a témában, esetleg a Google fog valamit hivatalosan közölni erről.