Tartalom:
ToggleA Universal Google Analytics (vagy Google Analytics 3) ha nem is pont 2023. július 1-én, de szép lassan megáll(t) mindenhol és nem méri tovább a weboldal látogatók tevékenységeit. Helyette már a Google Analytics 4 működik, ami egy teljesen megújult analitikai eszköz.
Nem volt felhőtlen öröm a fogadtatása, mert igaz jobban, pontosabban tud mérni és jobbak az adatok minőségei, de a felhasználói felülete is eléggé megváltozott. Az utóbbival nem tudnak még mindig megbarátkozni sokan, mert nem olyan könnyen átlátható, külön képzések vannak a használatára, még azoknak is kell bőven időt eltölteniük a megismerésével, akik a Universal Analyticset viszonylag gyakorlottan használták.
Ami sokaknak hiányzik, hogy nem olyan könnyű elérni alap adatokat a weboldalról. Például mennyien látogatják az oldalt, milyen forrásokból és mely aloldalak (URL címekre bontva) a leglátogatattabbak.
Ezenkívül jelenleg kell várni 1-2 napot arra, hogy az adott nap teljes látogatói statisztikáját lássuk, ami azért nem olyan jó… (igaz ez folyamatosan csökkeni fog, de akkor is jobb lett volna ezt már megoldani az elinduláskor és nem kivezetni már az Universal Analytics-t).
Ha valaki nem értékesít a weboldalán, nem webshopja van, nincs is annyira szüksége sok adatra. Egy szolgáltatás weboldala, blog cikkekkel kiegészítve vagy csak legyen egy teljesen tartalmi weboldal, amin csak informatív cikkek vannak és látható számú organikus forgalmat hoz.
Ezekhez elég lenne egy alap analitikai eszköz, amiben az aktuális weboldalon látogatók számai láthatóak, források stb… jelenleg ehhez az Analytics 4 nem a legkényelmesebb és a legjobb eszköz.
Ezért is megnőtt az igény más alternatív eszközökre, mert ugye nem csak a Google Analytics létezik, nem csak az tudja mérni és követni a weboldal látogatóinak tevékenységeit.
Így ebbe a cikkben összegyűjtöttem pár alternatívát, ami Twitteren a legtöbben javasoltak vagy más blog cikkekben találtam gyűjteményekben, ezek közül én is kipróbáltam párat és ezek közül egyre továbbra is elő fogok fizetni.
Mik az előnyei és hátrányai ezeknek az alternatív Google Analytics eszközöknek?
A legtöbb alternatív eszköz ezeket az előnyöket emelik ki, amelyek közül nem mindegyik vonatkozik majd a bemutatott eszközök mindegyikére, de ezek az általánosak:
- GDPR kompalitis és adott esetben nincs is szükség süti elfogadó bannerra az oldalon, mivel sütiket nem helyez el az oldalon és személyes adatok sincsenek gyűjtve.
- A gyűjtött adatokat nem értékesítik tovább, a felhasználó rendelkezik felette adott esetben.
- Rövid kód, ami gyorsan beilleszthető az oldalra és gyorsan betöltődik.
- Könnyen áttekinthető statisztikai adatok, nem kell hozzá képzést elvégezni stb…
- Nyílt forráskódú eszközök.
- +1 biztonsági mérő eszköz lehet, mert elő szokott fordulni, hogy az Analytics kód “eltűnik” a weboldal kódjából vagy rosszul lesz beállítva és duplán mér stb…
Hátrányok:
- Van ingyenes próbaidőszak, de utána fizetős a legtöbb eszköz használata.
- Nem lehet esetleg olyan mélyebb méréseket végezni, mint egy Google Analytics és Tag Manager beállításával.
Helyettesítik a Google Analytics 4-t?
Ezt nem tudom biztosan megmondani, mert mindenkinél más lehet az adatgyűjtés célja és felhasználása, de webshopoknál, komplexebb adatgyűjtéseknél biztosan használnám az Analytics 4-et is. Valamint nem kerül semmibe a használata és az összegyűjtött adatokat is megőrzi a rendszer sokáig.
Nekem vannak viszont olyan oldalaim, amelyeken csak cikkek, informatív tartalmak találhatóak és nem történik értékesítés stb… ezeknél az számomra a legfontosabb, hogy lássam látogatók forrásait, hol mennyien vannak, mennyi az átlagosan eltöltött idő stb… ha meg így a süti elfogadó popup is elkerülhető, akkor az Analytics 4 számomra ezeken az oldalakon nem releváns. Igaz fizetnem kell ezek után az alternatív eszközért, de a havi 9-20 dollár közötti összeg (és ebben több weboldal is benne van) kifizethető.
Egyszerűbb analitikai eszközök:
Fathom Analytics
Itt elérhető egy 10 dolláros kedvezmény az első előfizetésből, ha ezt választanád és az ingyenes 30 nap után előfizetnél.
Felhasználói felületéről részletek:
Főbb tudnivalók és funkciók:
- 30 napos próbaverzió elérhető.
- 100%-os adat tulajdonlás és az EU-ban található szervereken tárolják.
- Nem szükséges süti elfogadás ehhez a weboldalon.
- Korlátlan email riport.
- Historikus adatok importálása Google Analytics-ből (Universal Analytics-ből és GA 4-ből is).
- Korlátlan CSV adat exportálás.
- Bármeddig visszatekinthető analitikai adatok.
- UTM paraméterezett linkek és események követése (tehát például hirdetések, email kampányok stb… forrásait és eredményeit tudod követni).
- Sötét mód (igen tudom, lehet, hogy ez csak nekem nagy előny bármelyik online eszköznél…)
- Nyílt forráskódú eszköz.
- Elérhető WordPress bővítmény.
Ára:
- Havi 100 ezer oldal megtekintésig: 15 dollár / hó (200 ezer megtekintés esetén havi 24 dollár stb…)
- Maximum 50 domain beállítható (de lehet ennél többet is igényelni).
- Ha egy évre előfizetsz, akkor 2 hónapot ingyen kapsz.
Plausible
Felhasználói felületéről részletek (de egy live demot itt is elérhető):
Főbb tudnivalók és funkciók:
- 30 napos próbaverzió elérhető.
- 100%-os adat tulajdonlás és az EU-ban található szervereken tárolják.
- Nem szükséges süti elfogadás ehhez a weboldalon.
- Hozzáadhatóak felhasználók a fiókhoz.
- Email riportok.
- Historikus adatok importálása Google Analytics-ből. (jelenleg csak Universal Analytics-ből)
- Search Console integráció.
- Bármeddig visszatekinthető analitikai adatok.
- UTM paraméterezett linkek és események követése (tehát például hirdetések, email kampányok stb… forrásait és eredményeit tudod követni).
- Sötét mód (sőt egyedi háttérszín is beállítható)
- Egy linken megosztható bárkivel a dashboard (az adatokat tartalmazó oldal).
- Beágyazható is a dashboard.
- Nyílt forráskódú eszköz.
- Elérhető WordPress bővítmény.
Ára:
- Havi 10 ezer oldalmegtekintésig 9 dollár/hó, majd havi 100 ezer oldalmegtekintésig 19 dollár/hó
- Maximum 50 domain beállítható (de lehet ennél többet is igényelni).
Beam Analytics
Felhasználói felületéről részletek:
Főbb tudnivalók és funkciók:
- Nincs sötét mód. :/
- 100%-os adat tulajdonlás és az EU-ban található szervereken tárolják.
- Nem szükséges süti elfogadás ehhez a weboldalon.
- Hozzáadhatóak felhasználók a fiókhoz.
- Elérhető WordPress bővítmény.
Ára:
- Van ingyenes változata, maximum havi 100 ezer weboldal megtekintésig.
- Commercial csomag: 11 dollár/hó, havi maximum 100 ezer oldal megtekintésig és utána minden 100 ezer oldal megtekintésenként havonta további 2 dollár.
Véleményem:
Igaz a Beam Analytics ingyenesen is elérhető, de láthatóan sok hasznos funkciót nem ér el a felhasználó, összehasonlítva a Fathom vagy a Pausible eszközökkel (pl.: Google Analytics historikus adatok importálása, adatok exportálása…).
Komplexebb analitikai eszközök:
Ezek az analitikai eszközök több funkciót kínálnak, láthatóak a referenciáik között, hogy nagyobb cégek, márkák is használják/használták. Áruk valamennyire többe kerül. A felhasználói felületük kicsit összetettebb, nem annyira letisztult, mint az előzőeknél.
Matomo
Felhasználói felületéről részletek:
Az adatokat lehet tárolni egy saját szerveren és a Matomo felhő (cloud) szerverén is. Attól függ, hogy melyiket választjuk, az elérhető funkciók, limitek és az ára is más lesz.
Én az egyszerűbb beállítást, a Matomo cloud rendszerét mutatom be.
Főbb tudnivalók és funkciók:
- 21 napos próbaverzió elérhető (de lejárta után még további 3 nap igényelhető).
- 100%-os adat tulajdonlás.
- Nem szükséges süti elfogadás ehhez a weboldalon.
- Hozzáadhatóak felhasználók a fiókhoz.
- Email riportok.
- E-kereskedelmi analitika
- Testreszabható felület
- Historikus adatok importálása Google Analytics-ből.
- Search Console, Google Ads integráció.
- 24 hónapig visszatekinthető analitikai adatok.
- Nyílt forráskódú eszköz.
- A/B tesztelési lehetőség.
- Heatmaps (hőtérképek) készítése.
- Felvételek a látogatók tevékenységeiről (HotJar, Capturly alternatívája)
- Elérhető WordPress bővítmény.
Ára:
- Ha saját szerveri adatgyűjtés van, akkor ingyenes a használata.
- Ha a Cloud tárolást választjuk, akkor havi 50 000 hits (ez kb. 55-60 ezer oldalmegtekintésnek számít) havonta 19 euróba kerül, innen indul. Maximum 30 domain állítható be.
- Összetett az árazás, így érdemes mindenképp az díjak oldalát megtekinteni.
Piwik PRO
Felhasználói felületéről részletek:
Itt is van ingyenesen elérhető opció. Ezt mutatom be a következőkben.
Főbb tudnivalók és funkciók:
- 100%-os adat tulajdonlás.
- Nem szükséges süti elfogadás ehhez a weboldalon.
- Hozzáadhatóak felhasználók a fiókhoz.
- Email riportok.
- Historikus adatok importálása Google Analytics-ből.
- Search Console, Google Ads integráció.
- 14 hónapig visszatekinthető analitikai adatok.
- Nyílt forráskódú eszköz.
- Heatmaps (hőtérképek) készítése.
- Elérhető WordPress bővítmény.
Ára:
- Az ingyenes Core csomag limite havi 500 000 action. Maximum 10 weboldal és app állítható be. 14 hónapig van adattárolás.
- A fizetős, nagyobb limites Enterprise csomagra nem található ár, hanem egy formot kitöltve átajánlatot lehet kérni.
Összefoglalás
Próbálj és tesztelj le minél többet, szerencsére mindegyik eszköz ad több hétnyi díjmentes tesztelést.
Én végül a Fathom Analyticset választottam, mert könnyen átlátható felülete van és historikus Google Analytics adatok importálhatóak Universal és Google Analytics 4-ből is. Persze én nem webshop oldalakra állítottam be, így értékesítés követése nem prioritás számomra és nagyon mély adatelemzésekre sincs szükségem.
A cikkben olyan partner linkek találhatóak, amelyeken keresztüli regisztrálás után akár én jutalékot is kaphatok. Ha ezen keresztül regisztrálsz/vásárolsz, akkor nem fizetsz többet, sőt sokszor még így kaphatsz kedvezményt/krediteket vagy hosszabb ideig kipróbálhatod ingyen az ajánlott eszközt. FONTOS! Én csak olyan dolgokat ajánlok partner linkkel, amelyeket én is aktívan használok/használtam, előfizetek rá és teljesen pozitív véleményem van róla. 🙂