Tartalom:
Toggle A helyi keresőoptimalizálásról (Local SEO) több cikket és videót is megosztottam korábban.
Most az egyik legfontosabb részét fejtem ki jobban, a Google Cégem értékeléseket.
Hogyan működik, hogyan gyűjts véleményeket, hogyan kezeld a negatív értékeléseket és miként segíti a helyi keresőoptimalizálást?
Miért fontos Google Cégem értékeléseket gyűjteni?
Az online értékelések gyűjtése és kommunikációja ma már kihagyhatatlan. Rengeteg példa van az e-kereskedelemben és más szektorokban is arra, hogy nagy, giga cégek weboldalain ezresével jelennek meg a vásárlók értékelései.
Szerintem Te is nagyon sok esetben elkezdesz értékeléseket, visszajelzéseket olvasgatni, ha például szállást foglalnál, okostelefont vagy bármi mást vásárolnál.
Ezenkívül konverziónöveléshez is jól bevált eszköz az online értékelések megjelenítése.
Egy költöztető cégnél (volt ügyfelem) az ajánlatkérő oldalon egy A/B teszt után kimutatható volt, hogy a konverziós arány 30%-kal (!!) nőtt csak attól, hogy valós véleményeket helyeztünk el az ajánlatkérő aloldalra az űrlap mellé.
Egyszerűen növeli a bizalmat és az elkötelezettséget, mégis nagyon sokszor a cégek nem használják ki ezt. Én is rengeteg ügyfelemnek javasoltam és állítottam már be a weboldalukra a különböző felületeken összegyűlt véleményeket.
Értékelést kérhetsz az ügyfeleidtől emailben – B2B szektorban sokszor egy ajánlólevelet is küldenek -, de a legnépszerűbbek a különböző online értékeléseket gyűjtő felületek, mint a Google Cégem, Facebook, Árukereső.hu, TripAdvisor, Booking.com a Yelp, Amazon stb…
Magyarországon az első 3 említett oldal a legnépszerűbb, ezekre szoktak ellátogatni a legtöbben, és ezeken hagyják ott legtöbbször a véleményüket az emberek.
A Facebook értékelések gyűjtéséről, beállításáról írtam már korábban egy útmutató cikket.
A Google Cégem értékelések gyűjtésének a keresőoptimalizáláshoz is köze van.
Pontosabban a helyi keresőoptimalizáláshoz, mivel kiemelt rangsorolási faktornak számít.
Lassan jön az év vége, és megjelennek a legújabb elemzések és a nemzetközi SEO szakemberek tapasztalatai a helyi keresőoptimalizálásról, így megtudhatjuk, mely faktorok fontossága változott az elmúlt évben, és mi várható a következőben.
2019-ben a Google Cégem optimalizálása (+32%) és az értékelések (+18%) növekedtek a legjobban a local SEO rangsorolási faktorai között.
A keresőoptimalizálással kapcsolatban a cikkben még később, külön fejezetben írok.
Google értékelés link létrehozása
Van egy hasznos bővítmény, amelyet a Chrome böngészőben gyorsan tudsz telepíteni. itt találod a bővítményt.
Ha feltelepítetted, akkor a jobb felső sávban ott kell lennie egy ilyen ikonnak:
Nyiss meg egy Google keresőt, és írd be úgy a vállalkozásod nevét, hogy a találati listában feljöjjön a Google Cégem profilod. A legegyszerűbb, ha pontosan a Google Cégem profilod nevét írod be.
Ezután kattints fent a bővítmény ikonjára, és egy új böngésző oldalon ott is lesz két link.
Az első egy Google Maps URL, ez a Google térképen megjelölt vállalkozásodnak a linkje.
És a második URL (Google Write a Review URL) lesz az a link, amit betöltve/kattintva rögtön megjelenik a Google Cégem profilod értékelő felülete.
Google Cégem vélemények kikapcsolása
Erre egy olyan gomb vagy funkció nincs, ahol egyszerűen ki tudod kapcsolni az értékelés hagyásának lehetőségét.
De van egy lehetőség, amivel átmenetileg meg tudod szüntettetni.
Az addigi értékelések akkor sem tűnnek el, de nem lehet új véleményeket írni…
Csak abban az esetben állítanám ezt be, ha esetleg valahogy belekeveredsz olyan negatív visszhangú eseménybe, amihez nincs közöd, vagy a Google Cégem profilodnak nincs hozzá köze (pl: Gundel Étterem, BKK esete), mert akkor jobb lenne átmenetileg kikapcsolni, mert sok esetben olyanok is írnak majd, akik soha nem vették igénybe a szolgáltatásodat.
Ha belépsz a fiókodba és az ‘Információ' menüpontba, akkor van egy opció, hogy
Ha erre rákattintasz, akkor még nem történik semmi, egy infó ablak jön fel:
Tehát ezt lehet átmenetileg is alkalmazni, utána bármikor vissza állítható a vállalkozás megnyitottként.
Én ezt be is kapcsoltam tesztként a profilomnál és igen, ebben az esetben az lesz kiírva a profilodnál a Google-ben, hogy véglegesen bezártál.
Ezt döntsd el, hogy pár napig így hagyod, amíg lecsendesedik a negatív értékelések hada, szóval ez a megjelenítés lehet negatív számodra, de lehet, hogy ez még mindig kevesebb kárt okoz, mint a sok negatív értékelés:
Ha így végelegesen bezártként jelenik meg a profilod, rákattintasz a Google értékelés részre, akkor utána nem lesz látható az ‘Írja meg véleményét' gomb:
Ez csak akkor működik, ha a Google Cégem fiókodban a véglegesen bezárt opciót választod, az átmenetileg zárva opció választásánál továbbra is lehet hagyni értékeléseket!
De vannak kivételes esetek, amikor a Google leállíthatja ideiglenesen ezt a funkciót, és nem lehet értékelést írni.
Korábban írtam, hogy voltak olyan esetek, amikor rengeteg negatív értékelés érkezett, egyfajta támadás a Google Cégem profilhoz (pl.: Gundel étterem esete), ekkor már a Google közbelépett és megtiltotta a negatív értékelések hagyását. Kérdés az, hogy mekkora tömegű negatív értékelés áradatnál történik ez meg…
Szerencsére a Google Cégem rugalmasan állhat ehhez, van magyar nyelvű ügyfélszolgálata, egy tömeges negatív véleménymegosztás-hullám után ők tudnak intézkedni. (Erről írok külön fejezetben még lejjebb.)
A Facebook felületén például ki- és bekapcsolható a vélemény opció, de az ügyfélszolgálatuknál az eddigi tapasztalatok szerint semmit nem lehet elérni az értékelések kezelésénél vagy tömeges támadások ellen, ezért itt érdemes a legkisebb jel esetén és lépni, átmenetileg kikapcsolni a Facebook oldalnál a vélemény részt…
Milyen legyen egy jó értékelés a Google Cégem profilodon?
1. Törekedj arra, hogy a vevőid szöveges értékelést hagyjanak. A Google Cégemben még lehet csak csillagos értékelést is hagyni, szöveg nélkül.
A Google viszont olvas a vélemények tartalmában, és sok esetben ezeket meg is jeleníti a térképes találatoknál:
Ezenkívül a szöveges értékeléseket később fel tudod használni a weboldaladon, meg tudod őket jeleníteni.
2. A szolgáltatásod, termékeid nevei és azok kulcsszavai az értékelés szövegében sokat számítanak a helyi keresőoptimalizáláshoz. Ha van rá lehetőséged, kérd meg az ügyfeleidet/vásárlóidat, hogy ezeket írják bele a véleményekbe.
Én például meg szoktam kérni az ügyfeleimet, hogy az igénybe vett szolgáltatások neveit említsék meg.
Ez jó a SEO-nak is, és amikor beágyazom a weboldalamba az értékelést, akkor tematikusan az adott szolgáltatás aloldalára állítom be azt. Így, ha majd egy potenciális ügyfél véleményeket olvas az általa keresett szolgáltatásról, akkor rögtön célzottan ezt fogja látni.
3. Minden véleményt válaszolj meg! Ez interakciót is generál a Google Cégem profilodban, amit a Google látni fog, és az is egy előny, ha mindig aktív a profilod.
A Google olyan Google Cégem profilokat akar megjeleníteni az első helyen, amelyek aktívak, folyamatosan fel vannak töltve új infókkal, fotókkal, érkeznek a friss vélemények, stb… A vélemények kezelése, megválaszolása is egy ilyen interakció.
Hogyan kezeld a negatív értékeléseket?
Ahogy korábban írtam, nem olyan egyszerű megelőzni és inaktívvá tenni az értékelések hagyását…
De azt is írtam, hogy egy tömeges támadás vagy más okok által kitört negatív komment-cunamit meg lehet állítani, és ki lehet töröltetni.
A Google Cégemnek van magyar ügyfélszolgálata, amit itt találsz. Lehet élőben chatelni vagy visszahívást is kérni, ezekre gyorsan szoktak reagálni.
Volt erre egy példa pár hónappal ezelőtt, amikor a Gundel Éttermet egy bizonyos hír miatt elöntötték a negatív kommentek. Rövid idő elteltével már nem lehetett értékelést hagyni a Google Cégem profiljukon, mivel a Google érzékelte a támadást és letiltotta a véleményhagyás opciót, majd napokkal később törlődtek is a negatív vélemények.
Ez nem volt igazságtalan, mert a Google Cégem profiljuk az ismert éttermükre volt létrehozva. A legtöbb negatív komment pedig olyanoktól érkezett, akik életükben nem jártak ebben az étteremben (és valószínűleg nem is fognak), nem próbálták ki a szolgáltatást, csak egyes hírek alapján kezdtek el írogatni.
Természetesen vannak olyan értékelések is, amikor valaki nem volt megelégedve az étterem szolgáltatásával, és ez le van írva. Ezt a Google nem fogja törölni.
Előfordulhat olyan, amikor neked rosszul esik, ha valaki nincs megelégedve, vagy rossz napja volt és ezért írt, miközben tényleg nincs igaza. Ezeket sem fogja törölni a Google.
Ebben az esetben kell profin lekommunikálni a helyzetet. Erre mindenképp használd a válasz funkciót az értékeléseknél!
A negatív értékelésekre mindig úgy válaszolj, mintha egyúttal a jövőbeni potenciális érdeklődőknek is írnál. Sokan keresik ugyanis elsőnek a negatív értékeléseket – én is szoktam egy hotel vagy étterem esetében.
Ha ott van egy válasz a cégtől, az már egy piros pont (sajnos már ez ritkaság), de ha a negatív véleményt profin megválaszolják és kezelik, akkor tovább is görgetek és nem érdekel a negatív értékelés.
Természetesen az sosem lesz jó, ha van 50 értékelés, ebből 35 negatív, de mind meg van válaszolva a cég felől, hiszen így sem lesz nagyon meggyőző a szolgáltatásuk…
Ezért érdemes minél több pozitív értékelést gyűjteni, és az a pár darab, arányaiban nagyon kevés negatív értékelés el fog törpülni a sok pozitív mellett.
Így jelenítsd meg profin a weboldaladon a Google értékeléseket!
Ha már vannak online értékelések a Google Cégem fiókodban (vagy Facebook, Árukereső.hu, TripAdvisor, Booking.com, Airbnb, Hotels.com, Yelp, Amazon és más oldalakon), akkor ezeket érdemes a weboldaladon megjeleníteni, sőt, akár beköthetsz egy automata értékelésgyűjtő rendszert is. Sok webshopnál működik, hogy pár nappal később egy automata emailt küldenek, hogy hagyj értékelést.
A Trustindex eszköz tudja ezeket, és még többet is az online értékelések kezeléséről, valamint az automata értékelések gyűjtéséről. Egy perc alatt tudsz regisztrálni, 7 napig díjmentesen ki tudod próbálni.
Például: Facebook, Google Cégem, Trustpilot, Yelp, Árukereső.hu, Árgép.hu, Onlinepénztárca.hu, Amazon, Szallas.hu, Booking.com, Airbnb, Tripadvisor, Google Play, Apple Store és még 130 másik oldalról tudsz értékeléseket beimportálni és a rendszer automatikusan frissíti, ha új értékelések érkeznek.
Ezek után minden értékelést külön felcímkézhetsz, csoportosíthatsz. Én például a SEO szolgáltatásomról írt értékeléseket és az SEO tanácsadás után hagyott értékeléseket is külön felcímkéztem, így mindkét szolgáltatás aloldalán a megfelelő, releváns értékeléseket jelenítem meg.
Többféle sablon widget van, amit egy sornyi kóddal beilleszthetsz a weboldalad bármely pontjába, ahol ezután megjelennek majd az értékelések.
Ide be is illesztettem egyet:
Az előzőek mellett az automata értékelésgyűjtő rendszerét is beélesítheted. Erről a funkcióról bővebben ebben a Trustindex teljes útmutató cikkben itt írtam.
Nem kell programozói tudás hozzá, bármilyen rendszerű weboldalra beállítható, és desktop és mobil nézeten is szépen megjelennek az értékelések.
Három opció/csomag választható és 7 napig lehet ingyen kipróbálni a szoftver minden funkcióját. További részletek a csomagokról, funkciókról itt.
Egy videót is elkészítettem a használatáról, meg tudod nézni a funkciókat:
GYIK
Mi az a Google Cégem?
Egy adott címre beregisztrálhatsz egy saját Google Cégem fiókot. Ez a Google keresésekben és a Google Maps térképen is megjelenik. A Google Cégem profilodat fel tudod tölteni rengeteg információval, képekkel, valamint értékeléseket is gyűjthetsz rajta. A regisztrálásról és beállításáról itt kapsz több infót.
Google értékelés linket hol találom meg?
Többféle módon is megtalálható és megadható az értékelés hagyásához szükséges link. Ehhez itt mutatok meg 3 egyszerű módszert.