Tartalom:
ToggleA Google Cégem fiókban több minden beállítható, egyre több funkció van. Amit csak tudsz, azt érdemes is beállítani, mindig frissen tartani az infókat.
Felmerülhet a kérdés, hogy mely beállítások, funkciók megadása befolyásolhatja közvetlenül a Google térképes rangsorolást.
Először is, hogy ne legyen félreértés, a Local SERP találatokra/helyezésekre gondolok, és nem az általános, weboldalakkal elérhető organikus találatokra:
Ahhoz tehát, hogy ki lehessen deríteni, hogy az egyes, a Google Cégem fiókban beállítható funkciók közvetlenül befolyásolják-e a rangsorolást, teszteket kell végezni.
Ilyen teszteket nem olyan könnyű végigvinni, és a folyamat eléggé időigényes is. Emellett aktív Google Cégem fiókokra van szükség, amelyekben csak adott funkciókat szabad beállítani, majd heteket kell várni a változtatásra.
Az itt megjelenő esettanulmányokat, teszteket nem én végeztem el, hanem egy kanadai székhelyű Local SEO ügynökség. A cég alapítója Joy Hawkins, elismert Local SEO szakértő. Az ügynöksége csak helyi keresőoptimalizálással és Google Ads local típusú hirdetésekkel foglalkozik.
Az USÁ-ban is sok ügyfelük van, így a blogoldalukon is elkezdték a teszteket publikálni. A teszteket korábban (2019-ben) indították, hiszen nem kevés idő ezeket lefuttatni.
Nem kell kőbe vésettnek tekinteni az eredményeket, mivel nem több tucat Google Cégem fiókon végezték el a teszteket, hanem általában egy-kettőn egy Google funkció beállításánál. Ezenkívül mindig lehet látni eltéréseket az általános keresőoptimalizálásnál is Amerikához képest… Sokszor mások a szabályok, és más a különböző rangsorolási faktorok erőssége a találatoknál, stb…
De mindenképp hasznos tippek vannak benne, és jó iránymutatásnak tekinthetőek ezek a tesztek.
A Google Cégem fiók korlátozása/felfüggesztése kihat a rangsorolásra?
Kétféle korlátozás lehet:
1. Az enyhe típusú (soft suspensions): ebben az esetben a Google Cégem profil nem szerkeszthető, és igazolatlan lesz. Visszaállítási kérelmet kell beküldeni, de továbbra is megjelenik a találatok között. Ez az érdekesebb eset, mert a Google Cégem profil továbbra is megjelenik publikusan.
Egy ilyen fiók megfigyelése azt mutatta, hogy a felfüggesztésnek semmilyen hatása nem volt a rangsorolásra.
2. Az erős típusú (hard suspensions): itt már a Google Cégem fiók eltűnik a találatok közül, így nem meglepő, hogy nem is fog rangsorolni. Ahogy viszont feloldották a fiókról ezt a tiltást, viszonylag rövid időn belül visszatért a korábbi helyezésre. Szóval, hosszú távon nem volt negatív hatása a fiók letiltásának a visszaállítása után.
Forrás: https://www.sterlingsky.ca/google-my-business-suspension-impact-ranking/
A Google Cégem fiókban megadott termékek befolyásolják a rangsorolást és hoznak látogatókat, valamint konverziókat a weboldalon?
Ez egy komolyabb és összetettebb esettanulmány lett.
Röviden a fontosabb megállapításaik:
- A Google Cégem fiókban hozzáadott termékek nem befolyásolták a rangsorolást.
- Összességében a weboldalra terelt látogatószám alacsony volt.
- A konverziók száma is alacsony lett.
Forrás: https://www.sterlingsky.ca/gmb-products/
A szolgáltatási terület beállítása a Google Cégem fióknál befolyásolja a rangsorolást?
Nem befolyásolja, mivel a rangsorolásnál az egyik fontos faktor a távolság (distance).
Ha a Google Cégem fiókban kitörlöd a címet, amit regisztráltál és visszaigazoltál, a Google továbbra is ahhoz a címhez viszonyítja a kereső felhasználó távolságát.
Tehát, ha Szegeden regisztráltál be, de bejelölöd egész Magyarországot, mint szolgáltatás területét, vagy mondjuk Békéscsabát, akkor is a Békéscsabán a Google-ben keresőnek az ő lokációjához közeli Google Cégem fiókokat fogja felhozni a Google. Persze, ha olyan szolgáltatásod, terméked van, amelynek kulcsszavára keresve az országban csak 2-3 releváns Google Cégem fiók van, akkor van esélyed, hogy meg fogsz jelenni. (De ez ritka eset, és elég kicsi is lehet a keresés…)
A szolgáltatás területének beállítása inkább csak vizualitásban fog megjelenni, ugye a térképen egy beszínezett területet mutat:
A szolgáltatás területének megadása gyakori kérdés szokott lenni.
Mikor és miért érdemes ezt beállítani, ha egyébként nem befolyásolja a rangsorolást?
Itt arra kell inkább gondolni, hogy a célközönséged számára kérdés lehet-e az, hogy a céged csak az adott címen és a környékén szolgáltat, vagy akár máshonnan is várja a vevőket?
Olyan szolgáltatásoknál felesleges ezt beállítani, és a kereső számára akár félreértéseket is okozhat egy szolgáltatás terület beállítása, mint: hotelek/apartmanok, éttermek, fogorvos, fodrász, stb… Ezeknél a szolgáltatásoknál legyen pontosan csak a cím megjelölve a térképen, ne legyen egy nagy beszínezett terület megjelenítve.
Egy könyvelőnél viszont szerintem ki lehet jelölni a szolgáltatás területét, ahonnan várja az új ügyfeleket. Itt sokszor szokott az a kérdés felmerülni, hogy csak az adott városból érdemes-e a könyvelőhöz menni, vagy manapság már megoldható online, személyes találkozók nélkül a folyamatos könyvelés? Ezeket mind lehet tisztázni a weboldalon, vagy a Google Cégem kérdések és válaszok funkciónál feltenni kérdésként, majd megválaszolni.
Forrás: https://www.sterlingsky.ca/does-the-service-area-in-google-my-business-impact-ranking/
A kérdések és válaszok rész tartalma befolyásolja a rangsorolást?
A teszt eredménye, hogy a rangsorolást nem befolyásolta a tartalom.
Viszont érdemes erre a funkcióra nagy figyelmet fordítani, lejjebb le is írom, hogy miért.
Bárki írhat egy Google Cégem profilhoz kérdést, amely megjelenik a Google Cégem knowledge panelen is:
A vizsgálatban két kérdést is írtak a kiválasztott Google Cégem profilba, mindkettőben egy-egy fontosabb kulcsszó is benne volt. Erre válaszolt is az admin, majd vártak. Eközben semmilyen változtatást nem végeztek a profilban és a weboldalon sem.
Több hónappal később sem történt változás a rangsorolásban.
Viszont azért fontos ez a rész, mert jó látható helyen jelenik meg, összegyűlhetnek itt a gyakori kérdések, amelyekre mindenképp érdemes válaszolnod. Ezeket más potenciális ügyfél/vásárló is el fogja olvasni, valamint a weboldalra a gyakori kérdések részhez is adhatnak ötleteket/javaslatokat. Amik gyakran előfordulnak, azokat érdemes a weboldalra is betenni megválaszolva, sőt, akár adott szolgáltatások/termékek aloldalain is beleírni az értékesítő szövegbe.
Forrás: https://www.sterlingsky.ca/does-gmb-qa-impact-ranking/
A duplikált Google Cégem fiókok összevonása segít a rangsorolásban?
Kétféle duplikáció lehet:
- Ugyanazon a címen két Google Cégem fiók is létre van hozva. Ez például akkor fordulhat elő, ha egy vállalkozást eladnak, átveszi valaki, és mondjuk nincs meg sehogy sem a Google Cégem fiókhoz a hozzáférés, ezért egy újat hoznak létre.
- A vállalkozás költözik, másik címre megy, és nem a meglévő Google Cégem fiókban lesz átírva és igazolva az új cím, hanem az új címre egy új Google Cégem fiók lesz létrehozva. (Ilyet ne csinálj!)
Mindkét esetben sokan azt választják, hogy belépnek a már nem releváns Google Cégem fiókba, és az Információk menüpontban a ‘Megjelölés végleges bezártként’ opcióra kattintanak.
Viszont ebben a szituációban nem ez a jó megoldás!
Ugyanis ha megjelölöd végleges bezártként a céget, attól még a Google felhozhatja azt a fiókot találatként, sőt, egyes keresési kifejezéseknél (főleg márka- és cégneveknél) is, és nem lesz előnyös a felhasználóknak egy olyan profilt megjeleníteni, amin az van, hogy véglegesen bezárt.
Szóval ebben az esetben vedd fel a kapcsolatot a Google Cégem magyar nyelvű ügyfélszolgálattal itt.
Írd meg, hogy mely profilokról van szó, melyik a jó és melyik, ami már nem releváns.
Ezután vagy beolvasztják a régi profilt az újba, vagy a régit megjelölik átköltözöttnek.
A forráscikk szerint két profilt csak akkor fognak összeolvasztani/egybevonni, ha azonos címen található a két profil. Ebben az esetben az értékelések is átmennek a releváns fiókba, de ennek igényét érdemes az ügyfélszolgálattal való kapcsolatfelvételkor is jelezni, biztos, ami biztos alapon. 🙂
Nem olyan rég tapasztaltam, hogy az ügyfélszolgálattal folytatott emailezésben kettő, már nem releváns Google Cégem fióknál, ahol különböző címek voltak megadva a releváns/megtartandó fiókhoz képest, az egyik fiókra azt írták, hogy összevonást tudnak alkalmazni, a másik fióknál pedig végleges bezárást, ami idővel – a leírásuk alapján -, összevonódik a releváns fiókkal.
A döntést nem indokolták meg pontosan, valamint ebben az esetben nem voltak értékelések egyik, már nem megtartandó fióknál sem.
Saját tapasztalatom és a külföldi esettanulmány tapasztalata is, hogy ezek után már jobban fog rangsorolni az új profil, ugyanis a Google nem lát két vagy több azonos fiókot, megszűnik a duplikáció:
További tippek ahhoz, hogy egy ilyen bonyodalmat elkerülj:
- Ha új céget/vállalkozást vásárolsz vagy veszel át, akkor próbáld meg a hozzá tartozó Google Cégem fiók hozzáférését is megszerezni!
- Ha a vállalkozásod címe megváltozik, akkor a Google Cégem fiókban változtasd meg és igazold a címet, ne hozz létre egy új Google Cégem fiókot az új címen!
Forrás: https://www.sterlingsky.ca/does-merging-google-my-business-listings-help-ranking/
Gyakorlatias online SEO tanfolyamom segítségével te is el tudod kezdeni a weboldalad keresőoptimalizálását, vagy még eredményesebbé tudod tenni azt!
A Google Cégem profil nevében a hozzáadott kulcsszavak segítik a rangsorolást?
Igen, a hozzáadott kulcsszó nagyon is segíti a rangsorolást!
A Google Cégem szabályzatában viszont az szerepel, hogy: “…A cég neve nem tartalmazhat felesleges információkat – ezen irányelv megsértése esetén előfordulhat, hogy felfüggesztjük az adatlapot…”
Tehát a cég- vagy márkanéven kívül más szavak nem szerepelhetnek a névben a szabályzat szerint.
Ezt én is így tapasztaltam korábban, egy-egy a Google Cégem ügyfélszolgálattal váltott emailben ez előjött, és felhívták a figyelmemet erre.
Az sem olyan régi szokása a Google rendszerének, hogy automatikusan szerkeszti a Google Cégem profil nevét, és kiveszi a “felesleges” kulcsszót.
Igaz ezt eddig vissza lehetett állítani, és a rendszer is elfogadta.
A gond viszont az, hogy a tapasztalatom és nemzetközi esettanulmányok alapján, nagyobb felmérésekben is (pl.: az éves Moz Local Search Ranking Factors felmérés) az jön ki, hogy eléggé számottevő az, hogy a Google Cégem profil nevében benne legyen a fontosabb kulcsszó.
A forrásban megjelölt cikkben is nagyon jól ábrázolja ezt az esettanulmány.
Egy étterem Google Cégem profilnevébe beleírták a ‘salad bar’ kifejezést, valamint a város és az állam nevét.
Az érdekesség, hogy ez nem egy salátabár, nem volt weboldala, és online sehol sem említették vagy hivatkoztak a márkanevére.
Itt az eredmény, hogy mi történt:
Volt egy másik eset is, egy ügyvédi irodánál, amikor a megfelelő és releváns kulcsszó benne volt a Google Cégem profil nevében (1. ábra), majd ki lett törölve (2. ábra), és ismét vissza lett helyezve a kulcsszó (3. ábra):
Fontos az, hogy ne ess túlzásba, és ne 4-5 vagy több kulcsszót tegyél a névbe. Emellett ez nem azt jelenti, hogy csak azokra a keresési kifejezésekre van esélyed megjelenni, amelyek szerepelnek a névben.
Fontos, hogy a kulcsszókutatás során nézd meg azt, hogy egy adott kulcsszóra mennyien keresnek, és egyáltalán megjelenik-e a találati listán térképes találat (SERP funkció – Local Packs) más cégek profiljával.
Tehát válassz ki 1-2, de maximum 3 kifejezést, és a keresett márkanevedet/cégnevedet. Ezt állítsd be névnek.
Forrás: https://www.sterlingsky.ca/keyword-stuffing-gmb-name/
A Google Cégem profilban a feltöltött képek fájlneveiben megadott kulcsszavak segítik a rangsorolást?
A teszt eredménye, hogy a rangsorolást nem befolyásolják.
Az egész ötlet onnan jött, hogy ha feltöltünk egy fotót a Google Cégem fiókba, majd utána letöltjük a fotót, akkor a fájlnév megmarad, a rendszer nem változtatja meg azt.
A teszt során egy fogorvosi rendelő Google Cégem fiókjába töltöttek fel képeket, amelyeknek a fájlnevébe kulcsszavakat állítottak be. Olyanok kifejezéseket, amelyekre nincs nagy verseny, nagy keresés, így könnyen megfigyelhető a változás a rangsorolásban. Pár hetet vártak, de nem történt változás a Google Cégem fiók rangsorolásában:
Ezután ugyanennél a fogászatnál választottak egy másik címen egy másik rendelőt. Itt még kisebb volt a verseny a környéken, valamint még specifikusabb kulcsszót választottak, és úgy töltötték fel a képeket. Itt sem tapasztaltak azonban változást a rangsorolásban.
Fontos tudni, hogy a Google Cégem profilba feltöltött képeket nem indexeli a Google, ezek nem találhatóak meg a Google képek oldalán.
Forrás: https://www.sterlingsky.ca/does-adding-keywords-in-an-image-filename-help-ranking/
A Google Cégem profilban megadott weboldal címe befolyásolja a rangsorolást?
Igen, befolyásolja a rangsorolást.
Egy Google Cégem profilban jelenleg egy weboldal cím állítható be.
Ha több telephelyed/vállalkozásod van, és mindegyik címen regisztráltál egy Google Cégem fiókot, akkor ajánlott a weboldaladon külön aloldalakat létrehoznod a különböző címekre, és azokat beállítani a Google Cégem profiloknál. (Tehát ne a főoldalt add meg mindenhol!)
Ezeken az aloldalakon érdemes a helyre szabott tartalmi keresőoptimalizálást elvégezni, így nagyon jól fogsz tudni előrejönni a lokális találatok között.
Ha egy Google Cégem fiókod van, akkor a főoldalt vagy a kapcsolat aloldalt is beállíthatod. Ezeken az oldalakon el kell végezni a helyi keresőoptimalizálást.
A teszt során egy nagyobb, New Yorkban található ügyvédi iroda Google Cégem fiókját tesztelték.
Az itt alkalmazott, különböző területekre specializálódott ügyvédeknek voltak külön-külön Google Cégem fiókjai a város különböző részeire beállítva. Mindegyiknél ugyanaz a weboldal cím és ugyanaz a kategória volt megadva, ezért egyébként a Google a legtöbb ilyen profilt szűrte, nem jelenítette meg a találati listán, csak a fő, a legrelevánsabb Google Cégem profilt.
Mivel a Google látta azt, hogy nagyon sok Google Cégem profilnál ugyanaz a weboldal URL cím és kategória van beállítva, így ezeket a legrelevánsabb, központi profil egyfajta duplikációjának tekintette.
Kiválasztottak egy ilyen kisebb Google Cégem fiókot, amely nem rangsorolt semmilyen fontosabb kulcsszóra. Itt az URL címet átállították a weboldal főoldala helyett egy buszbaleseti jogi ügyek intézésre készített aloldalra.
Vártak pár hetet, és a ‘bus accident’ kulcsszóra elkezdett előre jönni a Google Cégem profil:
Ugyanezt megcsinálták egy másik ügyvéd profiljánál, ott a bicikli-balesetekre specializálódott aloldalt állították be URL címnek.
Pár héttel később itt is javulást tapasztaltak:
Tehát a legtöbb vállalkozásnál, ahol csak egy Google Cégem fiók van, a főoldalt érdemes beállítani a Google Cégem fiókban a weboldal URL címénél.
Mivel a főoldal kapja a legtöbb backlinket, ennek a legnagyobb a relevanciája.
De, ahogy az esettanulmányban is látszik, a szinte azonos területen sok profillal rendelkező vállalkozásoknak érdemes külön helyre szabott tartalmi keresőoptimalizált oldalakat létrehozni, és ezeknek az URL címét beállítani a hozzájuk tartozó Google Cégem profilokban.
A cikket folyamatosan frissíteni fogom, ahogy újabb esettanulmányok, tesztek jelennek meg. Iratkozz fel itt, a bejegyzés utáni formon vagy kövesd a Facebook oldalamat.