Korábban a Google első találati oldala minden esetben 10 organikus találatból állt, 10 weboldal rangsorolt.
Persze előtte és utána a Google Ads (Adwords) hirdetések ott voltak, azokat nem számoltuk bele, ott is sok változás történt az elmúlt években, 3 helyett már 4 hirdetés jelenik meg legfelül, de most már Google Shopping hirdetések is megjelennek, termékekkel, nagy képekkel stb…
Majd idővel az első Google találati oldalon egyre több úgynevezett SERP features (SERP funkciók) is beékelődött az organikus találatok elé, közepébe és végébe.
SERP funkciók közé tartoznak a fizetősök, mint a Google Ads hirdetések, Google Flights, Hotels, de sokkal több van az ingyenesekből, mint például a képtalálatok, videók, Google térkép vállalkozásokkal, események, vezető hírek stb…
Ennek az egyik hatása az lett, hogy az organikus találatoknál egyre kisebb lett az átkattintási arány és végül nem csak 10 organikus találat jelent meg, hanem 9 vagy 8 (de külföldön, angol nyelvű kereséseknél 7 találatra is van példa), tehát a 8-9-10. találat már nem az első Google találati oldalon látható, hanem át kell kattintani a második oldalra.
Mely esetekben tapasztalható az, hogy kevesebb, mint 10 találat jelenik meg az első oldalon?
- Ha az adott kulcsszóra keresve az első találati oldalon képek, videók, vezető hírek jelennek meg.
- Ha van olyan találat, aminél duplán megjelenő/csoportosított találat van. Erről ebben a cikkemben írtam bővebben, itt láthatod, hogy mi is ez.
- Külföldön, angol nyelvű Google első találati oldalakon a 7 találat sem ritka. Ez azért fordul elő, mert ott még több SERP funkció is megjelenik, mint a Twitter box vagy a ‘People also ask' rész, ami még magyar nyelven nincs, de pl. angol, német, spanyol nyelvű kereséseknél már ez is ott van és ez is elvesz egy plusz oldal megjelenést…
Ha csak Google térkép jelenik meg, akkor az nem vesz el egy megjelenést, abban az esetben 10 találat van az első oldalon.
De miért is kell erre figyelned, miért is fontos ez?
Könnyen látható, hogy egy 8-9-10. hellyel már nem biztos, hogy az első Google találati oldalon rangsorolsz!
Ezenkívül ma már nem is a helyezésekre kell csak fókuszálni, hanem arra, hogy egy adott keresési kifejezésre keresve miként is épül fel a Google találati oldala.
Már egy organikus első helynél is nagy különbségek lehetnek, mert az egyik kulcsszónál sok hirdetés jelenik meg, bejön még egy Google térkép is, így sokat kell legörgetni, telefonon meg még többet, hogy egyáltalán az első organikus találatot lássuk.
Ilyenkor nem ritka az, hogy 10% alatt van az átkattintási arány az első organikus találatról!
Míg vannak olyan kulcsszavak, ahol meg ezek a “zavaró” tényezők nem jelennek meg és 3-4. helyen is bőven nagyobb lesz az átkattintási arány, mint az előző esetben az első helyen…
Ezért is szoktak egyre több esettanulmányban pixelekkel számolni, hogy hány pixellel lejjebb jelenik a Google keresési mezőtől az első organikus találati oldal.
Tehát ez alapján kellene mérlegelni és eldönteni, prioritásokat felállítani, hogy mely kulcsszavakra/keresési kifejezésekre érdemes optimalizálni, melyeknél érhető el nagyobb átkattintási arány.
Mit tudsz tenni?
1. tipp:
Ahogy az előző bekezdésben is írtam, vizsgáld meg a kulcsszavakra a Google első találati oldalát.
Ne csak azt nézd meg egy kulcsszókutató eszközben, hogy mennyien keresnek az adott kulcsszóra havonta, hanem azt is, hogy milyen az első találati oldal, miként épül fel, milyen elemeket tartalmaz (SERP features).
2. tipp:
Használd te is a SERP funkciókat! Ha azt látod, hogy valamilyen kiegészítő megjelenés van a releváns kulcsszóra az első oldalon, akkor jelenj meg te is ezekkel! :
– Google térképes (Local Pack) megjelenés, 3 Google Cégem fiók jelenik meg mellette/alatta: Ehhez elsőnek Google Cégem fiókra lesz szükséged. Ennek regisztrációja ingyenes, utána a Google Cégem profilodat és a weboldaladon kell helyi keresőoptimalizálnod. Például ebben és ebben a cikkemben találsz tippeket.
– Videós megjelenés: Főleg YouTube videókat szokott a Google megjeleníteni. Ha egy adott kulcsszóra megjelennek videós találatok is, akkor próbálj meg te is egy releváns videót elkészíteni, hozz létre YouTube csatornát és oda töltsd fel a videót, valamint optimalizáld is. Egy teljes átfogó cikkem YouTube SEO-ról itt találsz.
– FAQ rich snippet használata: Még mindig elég kevesen használják ezt ki, pedig szerintem jól felhasználva lehet növelni az átkattintási arányt és extra helyet foglalsz el a Google találatai között, kitűnsz ezzel. Ha nem tudnád, hogy mi ez, miként állítsd ezt be, itt a cikkben, ide kattintva az ehhez kapcsolódó bekezdéshez ugrasz.
Remélem, hogy tudtam pár hasznos információt és tippet adni, amivel tudsz még javítani a keresőoptimalizáláson! 🙂
A cikk szövegét az email feliratkozóim már korábban megkapták, ha te is szeretnél hasznos infókat kapni a keresőoptimalizálással kapcsolatban, akkor az alábbi formon iratkozz fel. 🙂