Tartalom:
ToggleA keresőoptimalizálás (SEO) célja, hogy Google és más keresőmotorok segítségével minél nagyobb vásárlóerővel bíró forgalmat tereljünk ingyenesen az oldalunkra. A keresőoptimalizálás ma az online marketing egyetlen olyan eszköze (az email-marketinget leszámítva), amikor nem kell közvetlen pénzt fizetnünk a vásárlókörünk megszólításához. A keresőoptimalizálást ezért megkülönböztetjük a fizetett hirdetésektől. Mert ebben az esetben nem fizetünk reklámköltséget, nem utalunk a Google-nak egy fillért sem. Pénz helyett azzal fizetünk, hogy kiemelkedő minőségű weboldalt építünk, amely technikai és tartalmi értelemben egyaránt a versenytársaink főlé emeli honlapunkat. Vegyük sorra a keresőoptimalizálás legfontosabb lépéseit. Az itt következő 5 lépés nélkülözhetetlen a sikerhez. De ennél az 5 lépésnél többre nem is lesz szükséged, és ha kitartóan gyakorlod őket, egy éven belül felérhetsz az első oldalra sok-sok keresőszóra.
1. A keresőoptimalizálás és a weboldalad technikai alapjai
Saját honlap nélkül nincs keresőoptimalizálás. Saját honlap alatt olyan weboldalt értünk, amit csak te kontrollálsz. Vagyis a szuperceg.blog.hu nem honlap, és nem honlap a remekjogasz.wordpress.com sem. Saját honlap alapfeltétele, hogy a domain a te kizárólagos tulajdonodban legyen. Tehát például szuperceg.hu, ha ez a hivatalos domain nyilvántartásban a te tulajdonodként van bejegyezve. A saját weboldalnak Google számára láthatónak kell lennie, és a keresőrobotoknak képesnek kell lenniük arra, hogy a honlapodat bejárják, megismerjék. A megfelelő technikai beállítások egyetlen centivel sem fogják feljebb emelni a honlapodat. De ha ezek nincsenek rendben, akkor az fájdalmasan hátra tud vetni a keresőben. A következő technikai feltételek ellenőrzése lehet a webfejesztőd feladata, de te magad is elvégezheted.
- Indexelhetőség. Ez azt jelenti, hogy a keresőrobotok számára láthatóvá teszed a honlapodat. Úgy ellenőrizheted, hogy beírod a keresőbe, hogy site:azenhonlapom.hu. Ha lejön egy találadi lista, amelynek minden eleme a te honlapod egy-egy oldalát, aloldalát mutatja, akkor rendben is vagy. Triviálisnak hangzik, mert ez olyan, minthogy futáshoz cipőt veszel, de nem is gondolnád, hány honlaptulajdonos futja a marathont mezitláb.
- Tiszta URL-címek. Ez azt jelenti, hogy az URL címeknek olvashatónak, érthetőnek kell lennie. Például szuperceg.hu/?-17283 helyett ez az ajánlott link: szuperceg.hu/kalapok-es-sapkak
- Oldal betöltési sebessége. Ha a weboldal lassú, az olvasók nem fognak várni, hanem elkattintanak, és mennek a konkurensedhez. Ezt a Google pontosan tudja, ezért méri, milyen gyorsan töltődik be a weblapod. A sebességet a Google Page Speed Insights eszközben ellenőrizheted: ha a zöld vagy a sárga tartományba esik a honlapod, akkor nincs teendőd, ha viszont piros jelzést kapsz, meg kell keresni a lassúság okát.
- Reszponzivitás. A honlapnak mobilon, táblagépen és asztali gépen is olvashatónak kell lennie, alkalmazkodnia kell az eszközhöz, amit az olvasód használ. Ha a honlapod régi, akkor a cserénél mindenképpen figyelj erre a szempontra. Ha új, akkor mindenképpen kérdezz rá a fejlesztődnél, hogy képes-e reszponzív weblapot készíteni.
- SSL kapcsolat. Nem létkérdés, de új weboldalt már nem készítünk SSL kapcsolat nélkül. Ha régi weboldalad van, ami egyébként minden más szempontból megfelel a technikai kritériumoknak, akkor viszont nem éri meg foglalkozni vele, mert önmagában nem fog feljebb tolni, de átmeneti visszaeseést biztosan okoz majd a váltás.
- Tiszta kódkészlet. Ez a kicsit megfoghatatlan kritérium azt jelenti, hogy pontosan legyél tisztában vele, hogy miből készül a honlapod. Komoly céges weboldalt nem éri meg ingyenes weblap sablonra építeni, mert ezek sokszor trehányul kódoltak, ráadásul sokszor bújtatnak beléjük olyan linkeket, amik nem fognak jót tenni neked. Új honlapnál érdemes prémium, fizetős sablont venni.
A weboldal technikai SEO-jának ezek a legfontosabb kritériumai. A honlapot ezen kívül mindenképpen kösd össze a Google Webmester Eszközökkel és a Google elemzésekkel is. A Webmester Eszközök kijelzi neked, ha egyéb technikai hiányosság van az oldalon. A Google Elemzések pedig megmutatja, hogyan teljesít a honlap a keresőben, és rengeteg hasznos tippet, információt ad a weboldal fejlesztésére.
2. A honlapod témája avagy miben vagy szakértő
A Google a maguk területén profi szakértőket keres, és ezeket a honlapokat akarja az olvasók elé tárni. Ez teljesen természetes: hiszen a Google az olvasói igényeket szolgálja ki. Márpedig bármilyen területen is teszünk fel kérdéseket a keresőnek, azt akarjuk, hogy egy igazi szakértő feleljen nekünk.
Fájó foggal a legjobb fogorvost keressük, verekedős kamasszal pedig egy okos, megbízható pedagógust. A Google ezeket a szakértőket, ezeknek a szakértőknek a weboldalait akarja szállítani nekünk.
A szakértői weboldal témájának meghatározásakor arra kell figyelnünk, hogy az sem túl tág, sem túl szűk ne legyen. Vagyis fedje le a fontos területeket mind, kivétel nélkül. Viszont ne terjedjen ki olyan területekre, amelyek már nem tartoznak a téma körébe. A kérdés az, hogy honnan tudhatjuk, mi tartozik a szakterületünk körébe. Két forrás ad választ erre a kérdésre.
- Az egyik forrás saját ügyfeleink tényleges kérdései, amelyekkel hozzánk fordulnak. Ha az ő fejükben a szakterületünkhöz tartozik egy kérdés, akkor el kell fogadnunk, hogy akkor leszünk tényleg szakértők, ha a kérdésre van válaszunk. A válasz az is lehet, hogy ez más szakértő területe, de akkor ezt részletesen és alaposan el kell magyarázni a weboldalon is.
- A másik forrás a Google kulcsszótervezője, ami megmutatja, hogyan kapcsolódnak egymáshoz a keresések. A Google szerint például azok, akik honlapkészítésre keresnek, érdeklődnek a SEO iránt is. Ez két totálisan különböző szakterület, de az olvasó fejében ez összetartozik. Ezért az okos honlapkészítő elkezdi magát képezni a SEO-ban, és ezekről is ír cikkeket. Ugyanez a helyzet a hagyományos orvoslás és a természetgyógyászat között. Teljesen mindegy, hogy a szakorvos mit gondol a természetgyógyászatról: mivel rengeteg beteg érdeklődik a téma iránt, az az orvos fog előrébb kerülni a keresőben, aki veszi a fáradtságot, utána néz a témának, és ír róla néhány cikket, ahol őszintén megosztja a véleményét olvasóival.
A téma meghatározása során a legfontosabb, hogy az ne legyen se túl szűk, se túl tág, és ne az egyetemi képzési tematikából induljon ki, hanem az olvasók, az ügyfelek kérdéseiből, problémáiból. Félreértések és előítéletek körbejárása. A jó szakértő tudja, hogy melyek ügyfélkörének legnagyobb tévedései, és ezekről is ír cikkeket. A gyermekjogász például tudja, hogy olvasói nem tudják, mi a különbség a gyámság és a gondnokság között. Noha az utóbbinak semmi köze nincs szakterületéhez, mégis szentel neki egy írást, mert az olvasók gyakran keverik a két fogalmat, és ezzel a Google is tisztában van. Szakbarbárság helyett közérthetőség. Azok az olvasók, akik a Google-be pötyögik kérdéseiket, nem ismerik a te szakmád terminológiáját. És ezért a Google azokat a honlapokat fogja hozni nekik, amelyek közérthető írásokat tartalmaznak. A közérthetőség azt jelenti, hogy
- úgy beszélsz, hogy tiszteletben tartod, hogy az olvasódnak nem kell értenie a te területedhez, ezért mindig elmagyarázod, hogy mirő van szó (anélkül, hogy hülyének néznéd őt).
- kerülöd az idegen szavakat és a szakterminológia használatát, és egyszerűen fogalmazol;
- rövid mondatokat, és legfeljebb 2-3 mondatos bekezdéseket írsz, és a mondatokat logikai rendbe állítod;
- az írásodban belső címeket használsz, hogy az olvasód mindig tudja, hogy hol tart a szövegben, miről szól az adott szakasz.
Őszinteség. Hány és hány olyan weboldalt ismersz, amelyik látványosan csak a Google-nek gyártja a szövegeket, és szakmányban tolja a közhelyeket a saját szakterületéről, mert rajta kívül is mindenki ezt csinálja. Ráadásul egyetlen szava sem igaz, mert csak eladni akar a szövegével. De ha te kibújsz a szakmai közhelyek satujából, ha őszintén elmondod az olvasóknak, hogy mit nem tud a te szakmád, hol vannak a hibák, miben szoktak tévedni az adott terület szakértői, és minőségi tatralmat hozol létre, azonnal kiemelkedsz a tömegből.
3. Szakértői blog avagy mi lesz a következő 30 cikked címe?
Amíg egy honlapon nincs 20-30 alapos írás, addig a Google nem fogja komolyan venni. És minél több írás van rajta, annál inkább hozni fogja az olvasóknak. Ezért a sikeres SEO egyik legfontosabb területe a szövegírás, a blogolás, hogy napról napra ülsz a gép előtt, és írsz. Minden nap, legalább fél órát. Ez olyan, mint a megtakarítás: aki minden nap félretesz egy ezrest, az boldogabb időskor elég néz, mint aki ezt rendre elmulasztja.
A SEO tehát kőkemény mennyiségi kérdés (is): sok cikket kell írni.
Jó, de miről szóljon az a sok cikk? A Google kulcsszótervezője segít abban, hogy feltárd a szakterületed legfontosabb kulcsszavait. A kulcsszótervezés legfontosabb lépései az alábbiak:
- Állíts össze egy listát, amiben legalább 100, de inkább 200 kulcsszó szerepel. Minden kulcsszó mellé írd oda, hogy hány keresés megy rájuk átlagosan egy hónapban.
- A legkisebb kulcsszavakra, amelyekre akár csak 10-150 keresés fut havonta, kezd el írni a cikkeidet, és publikálj hetente legalább egy írást.
- A nagyobb, jelentősebb kulcsszavakat, amelyek nem egy pici témát, hanem egy témacsoportot fednek le, állíts be kategóriákat. Ezek a kulcsszavak általában 150-500 keresés között kapnak havonta. Ezekkel gyűjtőoldalakat hozol létre.
- Végül a legfontosabb kulcsszavadra, amely a szakterületedet fedi le, optimalizáld a főoldalt.
Például ha cégjoggal foglalkozó ügyvédi irodád van, akkor a főoldai kulcsszavad a céges jogász (1000 keresés) lesz. Gyűjtőoldalakat hozz létre például az olyan jelentősebb kulcsszavakra, mint a cég alapítása (600), ingatlanjog (1600), társasági jog (850) és a cégek képviselete (450). Az egyedi cikkeket pedig írd a kis kulcsszavakra, mint például a kft vagy bt (70) vagy a cég alapítása (90). Ennek révén felépítesz egy tartalompiramist. Ezzel megmutatod a Google-nek, hogy az apró kérdésektől kezdve a nagy, átfogó területekig képben vagy a szakterületeden, és ennek eredményeként a nagy keresőszavakra is fokozatosan fel fogsz jönni a keresőben. Ha elkészült a táblázatod, nagyon megkönnyíted a dolgod, ha minden kulcssszóhoz társítasz egy címet, ezzel fogod tudni, hogy miről írj, és nem az üres képernyőt fogod bámulni azt fontolgatva, hogy miről is írjál.
4. Szakmai kapcsolatok avagy hányan és kik hivatkoznak rád
A szakértőség egy fontos kulcseleme az, hogy más szakértők elismernek. Az interneten az elismerés azt jelenti, hogy más szakértő weboldalak a te honlapodra mutató linkeket helyeznek el. A legnagyobb értéke a szakmai oldalakról jövő linkeknek van, és ezeket a linkeket a legnehezebb beszerezni, mert itt bizony a konkurenciától kérjük azt, hogy szavazzanak ránk, mint kiemelkedő szakértőkre. A linkszerzés kulturált módja az, ha felajánlod egy szakmai magazinnak vagy egy konkurensednek, hogy cikket írsz az oldalára. A cikk alján vagy a cikkben pedig elhelyezel egy az oldaladra mutató linket. Ez a cikk, amit most olvasol, pontosan ezt csinálja: én írok Zsolt oldalára egy cikket, amitől az ő blogja gazdagabb lesz, én pedig kapok egy bejövő linket a saját honlapomra.
Így mindenki jól járt. A Google is, mert nem egyszerűen egy link jött létre, hanem a megírt szöveg által az internet is gazdagodott, ezt pedig a Google nagyon-nagyon szereti, és igen magasra értékeli az így létrejött linkeket: egyszerre jutalmazza érte Zsolt és az én weboldalamat is.
Nem csak szűken vett szakmai blogokra írhatsz. Remek módszer, ha egy közéleti magazinba vagy egy internetes portálra írsz. Ha például eléred, hogy az index.hu vagy a hvg.hu leközölje az írásodat, simán lehet, hogy induló honlap esetében a kétszázadik helyről előre jössz a harmincadik helyre, ami elképesztő nagy ugrás. Ezért bár fáradságos és küzdelmes beszerezni egy-egy ilyen linket, szinte minden fáradtságot megér. A linképítés akkor hatékony, ha nem kampányszerűen, hanem folyamatosan csinálod. Belerokkanni sem kell: havonta egy szakmai link szerzése bőven elég, és kiemelkedő eredményekkel kecsegtet. Azért, mert a konkurenseid legtöbbje linkkatalógusokból szerzi a linkjeit. Ennek is van egy pici ereje, ezért érdemes beszerezni egy lap.hu-s linket, de kiemelkedő eredményt a szakmai oldalaktól és a közéletei magazinoktól várhatsz.
5. Következetesség avagy csinálod-e folyamatosan
A sikeres keresőoptimalizálás titkát sokan valamilyen technikai varázslásban látják. Ilyen titok nincs, és ha ma még működik néhány SEO trükk Magyarországon, az azért van, mert rengetegen csalnak linkekkel vagy más módon, hogy ne kelljen a tartalomba fektetniük. A Google pedig, látva, hogy mindenki szabálytalanul játszik, nem küldhet le minden játékost a pályáról, hiszen akkor nem tudná megtartani a meccset. Ugyanakkor korrekt, szabálykövető módon már ma is le lehet győzni a csaló konkurenciát. Nem egyik napról a másikra. De tartósan. Mert a Google algoritmusfrissítései úgy tudják elnyelni a csalással felhozott honlapokat, mint szakadék a biztosítás nélküli hülyéskedő hegymászót. Aki korrekt módon halad előre, azt a Google jutalmazni fogja. A konzekvens tartalomkészítésnek nincs alternatívája. Az viszont biztosan működik, és működni fog a jövőben is.
A sikeres SEO-nak ezért egyetlen kritériuma van: elhiszed-e magadról, hogy tudsz vevőket szerezni a keresőből, és képes vagy-e ezért akkor is dolgozni, ha nem látod rövid távon az eredményét.
Mert rövid távon csak azt fogod érezni, hogy tolod bele az energiát, és nem mész vele semmire. Már írtál 20 cikket és még mindig sehol nem vagy. Ez így működik. Ráadásul induló honlapokat az első fél évben a Google szándékosan nem hoz jó pozícióba, hanem megvárja, hogy tényleg fejlődnek-e, épülnek-e tartalmilag konzisztens módon. Ezzel érdemes tisztában lenni, és tudatosan tűrni, viselni az eredménytelenséget. Ha ezt be tudod kalkulálni magadnak időben, pénzben, pszichésen, akkor a keresőoptimalizálás a legjobb marketing-befektetésed lesz. Hiszen egyfelől felépítesz egy olyan weboldalt, ami eztán évekig, évtizedekig szakmai referencia lesz a területeden. És ezzel együtt a Google egyre több ügyfelet szállít neked tálcán, anélkül, hogy fizetnél érte.
Gyakorlatias online SEO tanfolyamom segítségével te is el tudod kezdeni a weboldalad keresőoptimalizálását, vagy még eredményesebbé tudod tenni azt!